Hlavní navigace

ČBA: Většina Čechů o kyberhrozbách ví, nedokáže je ale odhalit

14. 12. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © lassedesignen - Fotolia.com
Uživatelé v České republice si nebezpečí na internetu začínají uvědomovat, dvě třetiny ale nepoznají pokus o podvod. Problém zůstává v tom, že Češi stále nečtou informační zprávy zasílané bankami.

Index kyberbezpečnosti, který každoročně sestavuje Česká bankovní asociace (ČBA), dosáhl v letošním roce hodnoty 61 %. Češi podle ČBA stále nečtou informační zprávy od bank a nevěnují pozornost upozorněním svého mobilního telefonu.

Každý desátý je navíc ochoten připojit se ke svému internetovému bankovnictví přes jakoukoli Wi-Fi síť, aniž by zjišťoval, zda je připojení bezpečné. Na druhou stranu při tvorbě hesel jsou ale Češi oproti loňsku obezřetnější.

Z průzkumu vyplynulo, že polovina uživatelů neřeší ani zabezpečení svých telefonů. Zkušenost s pokusem o kyberútok přitom v průzkumu ČBA deklaruje více než polovina Čechů.

Alarmující výsledky kybertestu

Listopadový Kybertest, provedený ČBA ve spolupráci se společností Eset a agenturou SC&C, pak odhalil, že v testu, který simuloval rizikové situace a hrozby, dosáhli Češi pouze 43% úspěšnosti.

To je dle ČBA vzhledem k jejich deklaracím v průzkumu alarmující výsledek. Navíc pouhé 1 % Čechů dosáhlo v testu výsledku nad 81 %. Úspěšnost se odvíjí od věku i vzdělání – mladí a vzdělaní lidé dosahují o něco lepších výsledků (54 % a 51 %), naopak lidé se základním vzděláním dosáhli 37 %.

Připravili jsme modelovou situaci, v níž se respondenti stali klienty fiktivní Rodinné banky a zároveň řešili některé z běžných činností v online prostoru. Šlo nám o to zjistit, zda lidé poznají podezřelé prvky, které v kyberprostoru mohou naznačovat, že se jedná o práci podvodníků,“ vysvětluje Helena Brychová z ČBA.

Počet útoků i díky pandemii stále roste

Asociace upozorňuje, že situace je o to horší, že počty kyberútoků stále rostou; svoji roli v tom sehrála i stávající omezení a přesun velké části aktivit do online prostoru, neboť v 9 % případů šlo o situace, které se odehrály v letošním roce během první vlny koronavirové pandemie.

Tento trend zároveň potvrzují i statistiky společnosti Eset, podle kterých počet phishingových útoků, oproti minulému roku vzrostl o 100 %. Mnoho z nich se přitom vydává za zprávy a výzvy bank.

I v rámci Kybertestu jsme simulovali e-mailovou komunikaci, ve které respondenti obdrželi e-mail od Rodinné banky s výzvou o aktualizaci údajů na přiloženém odkazu,“ popisuje Pavel Matějíček, manažer technické podpory společnosti Eset.

V e-mailu byly celkem tři podezřelé prvky, které mohly naznačovat, že se jedná o podvod. Jednalo se typicky o podvrženou e-mailovou adresu odesílatele, kterou podle Matějíčka odhalilo jen 57 % respondentů.

Dále pak podvržený odkaz v těle e-mailu, který odhalilo více než tři čtvrtiny dotázaných a apel na čas, který za podezřelý označilo pouze 34 % respondentů,“ upřesňuje s tím, že přes 90 % různých trojských koní se šíří právě prostřednictvím e-mailu.

Hackeři budou intenzivněji cílit na mobily

Podle průzkumu asociace byly nejčastějším cílem útoků počítače a notebooky (84 %). „Podstatné ale je, že rapidně stoupá i počet aktivit, k nimž dnes využíváme své mobilní telefony, a přesně tam budou další útoky hackerů směřovat,“ odhaduje Brychová.

Obecně jsou podle respondentů kyberútoky vedeny prostřednictvím podvodných e-mailů a zacíleny jsou na získání osobních dat, anebo přímo finančních prostředků,“ upřesňuje výsledky Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C.

V poslední době se podle ČBA rozmáhají podvody formou tzv. hlasového phishingu označovaného jako vishing. Obdobně jako u phishingu jde o snahu získat údaje potřebné k přihlášení do uživatelských, anebo přímo bankovních účtů, kdy se útočníci vydávají za instituce a předstírají, že tyto údaje potřebují.

ICTS24

U vishingu je typicky používán přímý telefonický rozhovor místo podvodného e-mailu či zprávy. Klienti bank by neměli zapomínat, že banky tímto způsobem nejednají a v žádném případě nebudou požadovat sdělení takto citlivých údajů.

Zdroj: ČBA

Čtěte dále

Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)
Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
PoE extender od Zyxel Networks pomáhá překonat problémy s nasazením sítí na velké vzdálenosti
PoE extender od Zyxel Networks pomáhá překonat problémy s nasazením sítí na velké vzdálenosti
Jak se proaktivně bránit moderním hrozbám? Ukáže Cyber Security 2024
Jak se proaktivně bránit moderním hrozbám? Ukáže Cyber Security 2024
Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu