Přestože většina českých firem oslovených v průzkumu společnosti Canon uvádí, že budoucnost kanceláří je zcela jistě digitální, většina zároveň jedním dechem přiznává, že se zatím bez papíru obejít nedokáže.
Polovina oslovených firem automaticky tiskne veškeré dokumenty, faxy a elektronické faktury dříve, než jsou postoupeny k dalšímu zpracování. Podobně tak zhruba každá druhá společnost většinu důležitých věcí projednává v papírové podobě a stejně je i ukládá.
O poznání lepší je však podle Canonu připravenost tuzemských společností na práci na dálku. Vše potřebné pro home office dnes má podle průzkumu už každý druhý podnik.
Šanon je víc než cloud
„Ve výsledcích našeho průzkumu se projevuje určitý konzervatismus českých kanceláří. Šanon je pro firmy stále více než cloud,“ říká Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace společnosti Canon.
Dodává však, že půlka respondentů si zároveň stěžuje, že je v práci zavalena papírem a papírovými procesy. „Tam, kde vlastní multifunkční kancelářská zařízení, téměř z poloviny přiznávají, že jej využívají spíše pro kopírování než skenování,“ podotýká.
Přesto však průzkum ukázal, že české firmy považují digitalizaci dokumentů za jedno z vůdčích témat. U velkých podniků s ročním obratem přes 1,25 miliardy korun je tato důležitost na 72 %, naopak u malých firem s obratem do 3 milionů je bezpapírovost důležitá pouze z 53 %.
Tabulka – Důležitost digitalizace dokumentů v českých firmách
Zdroj: Canon
Práce z domu? Jsme připraveni
Mezi hlavní motivace pro větší digitalizaci každodenních procesů patří časová efektivita (80 %), úspora nákladů (73 %) či práce z domova. Polovina respondentů uvedla, že již nyní má veškeré vybavená a zázemí pro plnohodnotnou práci mimo kancelář.
Jen třetina podniků však zatím využívá služeb digitální podatelny. Zavést automatizovaný příjem, digitalizaci a distribuci pošty nyní plánuje další desetina firem. Automatické zpracování faktur má každá třetí firma, další čtvrtina ho chce zavést.
„Papír z českých kanceláří zatím nijak rychle nemizí, ale podobně jako ve zbytku západní Evropy sledujeme trendy, které vedou ke stále větší digitalizaci. Výhody zkrátka již dnes převyšují náklady na zavádění nových technologií a procesů,“ shrnuje Kučmášová.
Zdroj: Canon