Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že dodávky PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) na západoevropský trh v prvním čtvrtletí dosáhly 16,1 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o působivých 48 %.
Analytici poukazují na to, že poptávka vyvolaná pandemií covidu-19 se přelila i do letošního roku; nedostatek některých komponentů sice některé objednávky zdržuje, ale celkově je dodavatelský řetězec v mnohem lepší kondici než ve stejném období před rokem.
Na první místo mezi výrobci se opět vyhouplo HP, které ve sledovaném období dodalo 4,1 milionu PC a drželo něco málo přes čtvrtinu trhu. Na záda mu však dýchá Lenovo s rovnými 4 miliony PC a 25% podílem
„Zatímco poptávka zůstává stále vysoká, otázkou je, zda nabídka dokáže udržet tempo,“ říká Trang Phamová z Canalysu. „Právě teď se nejlépe prosadí ti vendoři, kteří dokážou objednávky plnit nejrychleji,“ dodává.
Phamová vysvětluje, že v případech, kdy nebylo možné se zpoždění dodávek vyvarovat, dokázalo HP efektivně spravovat svůj kanál, poskytovat transparentní informace ohledně časování zásilek a ujišťovat zákazníky.
Chromebookový úspěch Lenova
„Lenovo zažilo úspěšný kvartál díky úspěchu chromebooků. Zkrácení dodacích lhůt pomohlo i otevření nového výrobního závodu v Maďarsku,“ dodává analytička.
Největší růst z první pětky podle Canalysu zaznamenal Apple, jenž meziročně posílil o 127 %, a to zejména díky novým zařízením s vlastními čipy M1. „Úspěch Applu v západní Evropě dává smysl, jelikož zde má stabilní komunitu stabilních uživatelů a technologických nadšenců,“ říká Phamová.
Analytická společnosti nicméně dodává, že masové očkování v západní Evropě v prvním čtvrtletí příliš nevylepšilo obchodní a sociální aktivitu. Některé země, jako například Francie, Německo a Itálie, navíc musely znovu zavést lockdowny.
„Situace se sice zlepšuje, ale ještě nejsme úplně venku,“ říká Ben Stanton z Canalysu. Dodává však, že i když dojde k úplnému uvolnění opatření a otevření ekonomik, trvalé změny s námi zůstanou.
„Digitální transformace se zrychlila, aplikace a pracovní zátěže jsou stále více cloudové a zaměstnanci nyní budou počítat s home office. Je extrémně nepravděpodobné, že se nabídka PC s tímto trvalým nárůstem poptávky během dalších 12 měsíců vyrovná. Pokud tedy výrobce může dodat, produkt půjde na dračku,“ uzavírá.
Tabulka – Vývoj západoevrpského trhu PC v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. HP |
4,106 |
26 % |
3,113 |
29 % |
32 % |
2. Lenovo |
4,029 |
25 % |
3,117 |
29 % |
29 % |
3. Dell |
2,322 |
14 % |
1,773 |
16 % |
31 % |
4. Apple |
1,552 |
10 % |
0,684 |
6 % |
127 % |
5. Acer |
1,466 |
9 % |
0,727 |
7 % |
102 % |
ostatní |
2,574 |
16 % |
1,457 |
13 % |
77 % |
Celkem |
16,050 |
100,0 % |
10,871 |
100,0 % |
48 % |
Zdroj: Canalys
Graf 1 – Vývoj trhu PC 1Q18-1Q21
Zdroj: Canalys
Graf 2 – Trh PC podle typu zařízení 1Q20-1Q21
Zdroj: Canalys