Společnost Canalys ve své aktuální analýze uvádí, že celkové dodávky počítačů (desktopů, notebooků a pracovních stanic) v západní Evropě ve druhém čtvrtletí 2023 v meziročním srovnání klesly o 17 % na 10,5 milionu kusů. Oproti předchozímu kvartálu, kdy se dodávky propadly o 37 %, se ovšem jedná o důvod k radosti.
Nejnovější prognóza Canalysu totiž naznačuje, že trh je na cestě k oživení a očekává se, že po zbytek roku 2023 zaznamená postupný růst. V roce 2024 by růstová trajektorie měla ještě nabrat na obrátkách.
Dodávky notebooků v západní Evropě ve sledovaném období klesly o 12 % na 8,6 milionu kusů, což je lepší výsledek než u stolních počítačů, které zaznamenaly prudký pokles o 33 % na 1,9 milionu kusů.
Západoevropský trh tabletů se také výrazně smrštil – dodávky se v meziročním srovnání snížily o 31 % na 4,4 milionu kusů. Analytici odhadují, že za celý rok 2023 klesnou dodávky počítačů v západní Evropě o 13 % a tabletů o 14 %.
Podniky ožijí rychleji než spotřebitelé
„Po těžkém prvním pololetí nyní západoevropský trh s osobními počítači vykazuje známky oživení,“ komentuje Kieren Jessop z Canalysu. Trh podle něj dosáhl bodu zvratu, kdy se z větší části podařilo odbourat vysoké zásoby a zároveň se stabilizoval pokles poptávky.
„Zatímco úroveň spotřebitelské důvěry vykazuje známky zlepšení, peněženka spotřebitelů se zaměřuje na jiné nezbytné výdaje. Komerční trh s 9% poklesem by měl za celý rok překonat spotřebitelský segment, který by se měl propadnout o 21 %,“ vysvětluje Jessop.
Odborníci z Canalysu očekávají, že dodávky počítačů pro SMB i velké podniky budou mít silnější druhou polovinu roku a ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 vzrostou o 16 %. „Největší krátkodobé příležitosti budou přicházet z trhů s velkým segmentem počítačů pro začínající a střední uživatele a rozmanitým multichannelovým prostředím,“ upřesňuje Jessop.
Díra po Fujitsu
Za zmínku podle analytiků stojí, že svůj odchod z evropského trhu s PC oznámila společnost Fujitsu, čímž v regionu zanechala 2,5 % podíl na trhu a vakuum v poptávce po komerčních počítačích, zejména na silnějších trzích včetně Německa a Rakouska, kde má mezi velkými podniky 12%, resp. 11% podíl na trhu.
„Současná nechuť k velkým výdajům na hardware v komerčním sektoru pomáhá stimulovat trh s repasovanými zařízeními,“ podotýká Jessop. „Průzkum Canalysu v regionu EMEA ukazuje, že v oblasti repasovaných zařízení nabízejí nějaké služby více než dvě třetiny respondentů.“
Dvě třetiny z nich podle Jessopa hlásily rostoucí poptávku po repasovaných počítačích, což představuje 10% nárůst od konce 2021. Canalys v tomto kontextu dodává, že by vendoři měli využít příležitostí, které princip udržitelnosti přináší, jako je například prodej originálních náhradních dílů či nabídka vlastních repasovaných zařízení.
Tabulka 1 – Západoevropský trh PC v 2Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
2,824 |
26,8 % |
3,785 |
29,9 % |
–25,4 % |
2. HP |
2,773 |
26,3 % |
3,031 |
23,9 % |
–8,5 % |
3. Dell |
1,609 |
15,3 % |
1,878 |
14,8 % |
–14,3 % |
4. Apple |
0,933 |
8,8 % |
0,997 |
7,9 % |
–6,4 % |
5. Acer |
0,794 |
7,5 % |
1,000 |
7,9 % |
–20,7 % |
ostatní |
1,621 |
15,4 % |
1,973 |
15,6 % |
–17,8 % |
Celkem |
10,553 |
100,0 % |
12,664 |
100,0 % |
-16,7 % |
Zdroj: Canalys
Graf – Vývoj západoevropského trhu PC 2Q20–2Q23
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Západoevropský trh tabletů v 2Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
1,615 |
36,4 % |
2,562 |
40,0 % |
–37,0 % |
2. Samsung |
1,135 |
25,6 % |
1,299 |
20,3 % |
–12,7 % |
3. Lenovo |
0,594 |
13,4 % |
0,991 |
15,5 % |
–40,1 % |
4. Amazon |
0,345 |
7,8 % |
0,605 |
9,4 % |
–42,9 % |
5. Microsoft |
0,138 |
3,1 % |
0,160 |
2,5 % |
–13,9 % |
ostatní |
0,610 |
13,7 % |
0,789 |
12,3 % |
–22,7 % |
Celkem |
4,437 |
100,0 % |
6,406 |
100,0 % |
-30,8 % |
Zdroj: Canalys