Společnost Canalys ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětové dodávky nositelných náramků v prvním čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 4 % na 41,7 milionu kusů. Podle analytiků jde o další důkaz, že spotřebitelé čím dál častěji upřednostňují chytré hodinky.
Dodávky chytrých hodinek totiž ve stejném období vzrostly dokonce o 15 % na 32 milionů kusů a tvořily více než tři čtvrtiny globálního trhu. Zájem o základní náramky se na začátku roku propadl o 37 % na méně než 10 milionů kusů.
Canalys poukazuje na to, že úpadek základních náramků urychlila rostoucí dostupnost základních modelů chytrých hodinek. Základní hodinky se přitom od klasických chytrých hodinek liší tím, že nabízí chytré funkce, ale postrádají podporu aplikací třetích stran.
„Základní hodinky představují cenově dostupný krok směrem od základních náramků a jsou vhodné pro spotřebitele háklivé na cenu, kteří mají od nositelných zařízení vyšší očekávání,“ vysvětluje Sherry Jinová z Canalysu.
Lesk Fitbitu v ohrožení
Dubnový průzkum společnosti Canalysprovedený na čtyřech západoevropských trzích odhalil, že třetina dotazovaných má v úmyslu si v následujících 12 měsících koupit chytré hodinky; pro fitness náramek se vyslovilo jen 17 % respondentů.
Výsledky průzkumu potvrzují očekávání analytiků, že budoucí spotřebitelská poptávka se přesune od základních náramků k hodinkám, což potenciálně ovlivní prodejce, jako jsou Xiaomi či Fitbit, kteří ještě stále evidují vysoké dodávky základních fitness náramků.
Co se jednotlivých výrobců týče, lídrem mezi výrobci hodinek je nadále Apple, následovaný společností Huawei. Silný 53% růst v prvním čtvrtletí zaznamenal Samsung, jenž se díky tomu prakticky dotáhl na druhé místo.
Canalys dodává, že navzdory náročným podmínkám na trhu, jež ještě zhoršuje globální inflace, je poptávka po pokročilých chytrých hodinkách silná, což dokazují solidní výkony společností Apple, Samsung a Garmin.
Tabulka 1 – Výsledky trhu chytrých hodinek v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,2 |
28,9 % |
7,6 |
27,4 % |
21 % |
2. Huawei |
3,4 |
10,6 % |
4,2 |
14,9 % |
–18 % |
3. Samsung |
3,4 |
10,5 % |
2,2 |
7,9 % |
53 % |
4. Xiaomi |
1,7 |
5,4 % |
1,7 |
6,1 % |
2 % |
5. Garmin |
1,6 |
5,0 % |
1,7 |
6,0 % |
–5 % |
ostatní |
12,7 |
39,6 % |
10,5 |
37,6 % |
21 % |
Celkem |
32,0 |
100,0 % |
27,8 |
100,0 % |
15 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Výsledky trhu chytrých náramků v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,2 |
22,1 % |
7,6 |
17,6 % |
21 % |
2. Huawei |
4,6 |
11,1 % |
4,9 |
11,2 % |
–5 % |
3. Xiaomi |
4,2 |
10,1 % |
7,1 |
16,5 % |
–41 % |
4. Samsung |
3,4 |
8,1 % |
3,4 |
7,9 % |
–2 % |
5. Fitbit |
2,9 |
7,0 % |
3,1 |
7,0 % |
–5 % |
ostatní |
17,4 |
41,6 % |
17,2 |
39,7 % |
1 % |
Celkem |
41,7 |
100,0 % |
43,3 |
100,0 % |
-4 % |
Zdroj: Canalys
Graf – Vývoj globálního trhu chytrých náramků a hodinek, 1Q20–1Q22
Zdroj: Canalys