Společnost Canalys zjistila, že ve třetím čtvrtletí vyrostly globální dodávky tabletů o 11 % na 37,4 milionu kusů. Jedná se o třetí po sobě jdoucí čtvrtletí růstu trhu s tablety, který je způsoben oživením poptávky ve spotřebitelském i komerčním sektoru.
K tabletové konjunktuře navíc přispěla sezónní poptávka na konci školního roku, hromadění zásob v prodejních kanálech před svátky a nárůst výdajů na podnikové IT.
„Ve třetím čtvrtletí letošního roku došlo k hromadění zásob v maloobchodním kanálu v očekávání sváteční sezóny, v níž začalo předčasné zlevňování,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu.
„Ať už jde o Black Friday nebo Cyber Monday na západních trzích nebo na nákupní festival Singles' Day v Číně, prodejci se připravovali na nákupní horečku uváděním nových produktů, jejichž cílem bylo nalákat uživatele k upgradu starších tabletů,“ doplňuje.
Dvouciferné nárůsty
Dokonce i na trzích, kde spotřebitelskou poptávku oslabovala inflace, vyrostla podniková poptávka, což nasvědčuje, že dochází k refreshi i novému nasazování. Jako příklad Canalys uvádí průmyslové vertikály jako vzdělávání, zdravotnictví či maloobchod.
Ve třetím čtvrtletí 2024 si vedoucí postavení na trhu udržel Apple s 36% podílem na trhu a 13,6 milionu dodaných tabletů. Výrobce zvyšuje svou konkurenceschopnost na trhu uvedením nejnovějšího iPadu mini, který přináší funkce Apple Intelligence do celé řady iPadů.
Druhé místo si zajistil Samsung, jenž dodal 6,9 milionu kusů a dosáhl 12% meziročního růstu. První pětku doplnili čínští technologičtí giganti Lenovo, Xiaomi a Huawei. Lenovo zaznamenalo 14% růst, zatímco Xiaomi se stalo nejrychleji rostoucím prodejcem s 58% zlepšením. Huawei dodalo 2,9 milionu kusů a vykázalo růst o 29 %.
Graf – Vývoj trhu tabletů 3Q20–3Q24
Zdroj: Canalys
Tabulka – Vývoj trhu tabletů 3Q24 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q24 |
Podíl 3Q24 |
Prodej 3Q23 |
Podíl 3Q23 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
13,591 |
36,3 % |
13,547 |
40,1 % |
0,3 % |
2. Samsung |
6,886 |
18,4 % |
6,127 |
18,2 % |
12,4 % |
3. Lenovo |
2,974 |
7,9 % |
2,600 |
7,7 % |
14,4 % |
4. Huawei |
2,867 |
7,7 % |
2,227 |
6,6 % |
28,8 % |
5. Xiaomi |
2,563 |
6,8 % |
1,618 |
4,8 % |
58,4 % |
ostatní |
8,549 |
22,8 % |
7,630 |
22,6 % |
12,1 % |
Celkem |
37,430 |
100 % |
33,749 |
100 % |
10,9 % |
Zdroj: Canalys