Canalys: Trh tabletů a chromebooků kvůli malé poptávce oslabuje

9. 11. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © bloomua - Fotolia.com
Pokračující erozi chromebooků nezachraňují ani výprodejové akce, ve třetím čtvrtletí dvouciferně klesly i dodávky tabletů.

Společnost Canalys informuje, že ve třetím čtvrtletí 2022 došlo k pátému kvartálnímu poklesu globálního trhu PC (včetně tabletů) v řadě. Trh v meziročním srovnání oslabil o 14 % na 105,6 milionu kusů.

Poptávku napříč všemi kategoriemi a segmenty negativně ovlivňují zhoršující se makroekonomické podmínky, které nutí podniky i spotřebitele opatrněji přistupovat k výdajům na hardware.

Dodávky tabletů ve sledovaném období klesly o 6 % na 35,3 milionu kusů, dodávky chromebooků pak dokonce o 29 % na 4,2 milionu, což představuje nejhorší výsledek od třetího čtvrtletí roku 2019.

Vendoři nad tablety nelámou hůl

Analytici poukazují na to, že mezi výrobci tabletů se ve třetím kvartálu na první příčce udržel Apple, ač meziročně klesl o 12 % na 13,4 milionu dodaných kusů. Druhý Samsung oslabil „jen“ o 8 % na 6,6 milionu kusů.

Třetí příčka patří Amazonu, který naopak skončil v kladných číslech. Výrobci ve sledovaném období vzrostly dodávky o celých 18 % na 3,1 milionu, a to zejména díky slevám na tablety Fire v rámci akce Prime Day. Výrazně oslabovali Lenovo a Huawei – o 37 %, resp. 41 %.

 „Sníženou potřebu tabletů v postpandemickém světě ještě umocnil sílící makroekonomický tlak na spotřebitelské výdaje,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu. To, že jsou dodávky vyšší než před pandemií, připisuje intenzivním propagačním aktivitám vendorů a maloobchodníků.

Přestože trh tabletů pravděpodobně nedosáhne maxim z let 2020 a 2021, vývoj je pozitivnější, než se před několika lety předpokládalo. Vendoři navíc naznačují, že se této kategorii plánují i nadále věnovat,“ říká Mukkaová.

Poukazuje přitom na nové hráče, kteří vstupují zejména do segmentů nižší a střední třídy tabletů s Androidem v Asii, i na zavedený Apple, který již disponuje širokým portfoliem tabletů pokrývajících různé cenové kategorie i způsoby využití.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Apple

14,381

40,7 %

15,230

40,5 %

–5,6 %

2. Samsung

6,610

18,7 %

7,210

19,1 %

–8,3 %

3. Amazon

3,202

9,1 %

2,717

7,2 %

17,9 %

4. Lenovo

2,712

7,7 %

4,280

11,4 %

–36,6 %

5. Huawei

1,473

4,2 %

2,503

6,6 %

–41,1 %

ostatní

6,942

19,7 %

5,711

15,2 %

21,6 %

Celkem

35,320

100 %

37,650

100 %

-6,2 %

Zdroj: Canalys

Chromebooky ještě nejsou ztracené

Třetí čtvrtletí přineslo další tlak na trh chromebooků,“ popisuje Brian Lynch z Canalysu. „Nasycená poptávka ve vzdělávacím segmentu si nadále vybírá svou daň,“ dodává s tím, že vendoři se snaží najít příležitosti růstu v jiných segmentech a zároveň se zbavovat skladových zásob.

Očekávali jsme pokles poptávky po chromeboocích ve druhé polovině roku 2021, rozsah poklesu ovšem zhoršily ekonomické protivětry, které omezily rozpočty na vzdělávání a zbrzdily jakoukoli dynamiku mezi spotřebiteli a podniky,“ upřesňuje Lynch.

Canalys nicméně nevidí situaci úplně černě. Stabilním odbytištěm pro chromebooky je školství po celém světě. „Nadcházející prudké nárůsty poptávky ve vzdělávání budou i nadále hrát do karet chromebookům více než konkurenčním zařízením,“ odhaduje Lynch.

První příčka na poli chromebooků patří Aceru, jenž ve třetím čtvrtletí posílil o 11 % a dodal více než milion kusů zařízení. Druhé HP se naopak propadlo o 27 % na 800 tisíc kusů, ještě hůř si vedlo Lenovo, jehož dodávky klesly o celých 50 %.

Společnost Dell, která se po celou dobu pandemie zaměřovala na trh chromebooků jen v omezené míře, ve sledovaném období zaznamenala mírný pokles dodávek o 11 %. Asus se umístil na pátém místě s meziročním propadem o 45 %.

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Acer

1,069

25,9 %

0,960

16,5 %

11,3 %

2. HP

0,802

19,5 %

1,095

18,8 %

–26,8 %

3. Lenovo

0,768

18,6 %

1,525

26,2 %

–49,7 %

4. Dell

0,752

18,2 %

0,845

14,5 %

–10,9 %

5. Asus

0,397

9,6 %

0,722

12,4 %

–45,1 %

ostatní

0,336

8,1 %

0,676

11,6 %

–50,3 %

Celkem

4,123

100 %

5,823

100 %

-29,2 %

Zdroj: Canalys

Celkově rostl jen Apple

Analytická společnost v neposlední řadě uvádí, že celkový trh PC (desktopů, notebooků a tabletů) ve třetím čtvrtletí 2022 ovládl Apple, který jako jediný z největších vendorů zvýšil svůj tržní podíl. Dodávky mu vzrostly o 1,5 % na 23,4 milionu kusů.

Na druhé příčce se umístilo Lenovo, jehož dodávky meziročně klesly o 21 % na 19,4 milionu, následované společností HP, která oslabila o 28 % na 12,7 milionu kusů. Bramborový Dell klesl o 21 % na 12 milionů, Samsung pak vykázal 13% pokles na 7,3 milionu.

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Apple

23,444

22,2 %

23,093

18,9 %

1,5 %

2. Lenovo

19,410

18,4 %

24,453

20,0 %

–20,6 %

3. HP

12,713

12,0 %

17,624

14,4 %

–27,9 %

4. Dell

12,022

11,4 %

15,235

12,5 %

–21,1 %

5. Samsung

7,312

6,9 %

8,397

6,9 %

–12,9 %

ostatní

30,668

29,0 %

33,234

27,2 %

–7,7 %

Celkem

105,569

100 %

122,037

100 %

-13,5 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat nahraných z mobilu na internet tvoří obsah pro sociální sítě