Společnost Canalys informuje, že ve třetím čtvrtletí 2022 došlo k pátému kvartálnímu poklesu globálního trhu PC (včetně tabletů) v řadě. Trh v meziročním srovnání oslabil o 14 % na 105,6 milionu kusů.
Poptávku napříč všemi kategoriemi a segmenty negativně ovlivňují zhoršující se makroekonomické podmínky, které nutí podniky i spotřebitele opatrněji přistupovat k výdajům na hardware.
Dodávky tabletů ve sledovaném období klesly o 6 % na 35,3 milionu kusů, dodávky chromebooků pak dokonce o 29 % na 4,2 milionu, což představuje nejhorší výsledek od třetího čtvrtletí roku 2019.
Vendoři nad tablety nelámou hůl
Analytici poukazují na to, že mezi výrobci tabletů se ve třetím kvartálu na první příčce udržel Apple, ač meziročně klesl o 12 % na 13,4 milionu dodaných kusů. Druhý Samsung oslabil „jen“ o 8 % na 6,6 milionu kusů.
Třetí příčka patří Amazonu, který naopak skončil v kladných číslech. Výrobci ve sledovaném období vzrostly dodávky o celých 18 % na 3,1 milionu, a to zejména díky slevám na tablety Fire v rámci akce Prime Day. Výrazně oslabovali Lenovo a Huawei – o 37 %, resp. 41 %.
„Sníženou potřebu tabletů v postpandemickém světě ještě umocnil sílící makroekonomický tlak na spotřebitelské výdaje,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu. To, že jsou dodávky vyšší než před pandemií, připisuje intenzivním propagačním aktivitám vendorů a maloobchodníků.
„Přestože trh tabletů pravděpodobně nedosáhne maxim z let 2020 a 2021, vývoj je pozitivnější, než se před několika lety předpokládalo. Vendoři navíc naznačují, že se této kategorii plánují i nadále věnovat,“ říká Mukkaová.
Poukazuje přitom na nové hráče, kteří vstupují zejména do segmentů nižší a střední třídy tabletů s Androidem v Asii, i na zavedený Apple, který již disponuje širokým portfoliem tabletů pokrývajících různé cenové kategorie i způsoby využití.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,381 |
40,7 % |
15,230 |
40,5 % |
–5,6 % |
2. Samsung |
6,610 |
18,7 % |
7,210 |
19,1 % |
–8,3 % |
3. Amazon |
3,202 |
9,1 % |
2,717 |
7,2 % |
17,9 % |
4. Lenovo |
2,712 |
7,7 % |
4,280 |
11,4 % |
–36,6 % |
5. Huawei |
1,473 |
4,2 % |
2,503 |
6,6 % |
–41,1 % |
ostatní |
6,942 |
19,7 % |
5,711 |
15,2 % |
21,6 % |
Celkem |
35,320 |
100 % |
37,650 |
100 % |
-6,2 % |
Zdroj: Canalys
Chromebooky ještě nejsou ztracené
„Třetí čtvrtletí přineslo další tlak na trh chromebooků,“ popisuje Brian Lynch z Canalysu. „Nasycená poptávka ve vzdělávacím segmentu si nadále vybírá svou daň,“ dodává s tím, že vendoři se snaží najít příležitosti růstu v jiných segmentech a zároveň se zbavovat skladových zásob.
„Očekávali jsme pokles poptávky po chromeboocích ve druhé polovině roku 2021, rozsah poklesu ovšem zhoršily ekonomické protivětry, které omezily rozpočty na vzdělávání a zbrzdily jakoukoli dynamiku mezi spotřebiteli a podniky,“ upřesňuje Lynch.
Canalys nicméně nevidí situaci úplně černě. Stabilním odbytištěm pro chromebooky je školství po celém světě. „Nadcházející prudké nárůsty poptávky ve vzdělávání budou i nadále hrát do karet chromebookům více než konkurenčním zařízením,“ odhaduje Lynch.
První příčka na poli chromebooků patří Aceru, jenž ve třetím čtvrtletí posílil o 11 % a dodal více než milion kusů zařízení. Druhé HP se naopak propadlo o 27 % na 800 tisíc kusů, ještě hůř si vedlo Lenovo, jehož dodávky klesly o celých 50 %.
Společnost Dell, která se po celou dobu pandemie zaměřovala na trh chromebooků jen v omezené míře, ve sledovaném období zaznamenala mírný pokles dodávek o 11 %. Asus se umístil na pátém místě s meziročním propadem o 45 %.
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč. změna |
1. Acer |
1,069 |
25,9 % |
0,960 |
16,5 % |
11,3 % |
2. HP |
0,802 |
19,5 % |
1,095 |
18,8 % |
–26,8 % |
3. Lenovo |
0,768 |
18,6 % |
1,525 |
26,2 % |
–49,7 % |
4. Dell |
0,752 |
18,2 % |
0,845 |
14,5 % |
–10,9 % |
5. Asus |
0,397 |
9,6 % |
0,722 |
12,4 % |
–45,1 % |
ostatní |
0,336 |
8,1 % |
0,676 |
11,6 % |
–50,3 % |
Celkem |
4,123 |
100 % |
5,823 |
100 % |
-29,2 % |
Zdroj: Canalys
Celkově rostl jen Apple
Analytická společnost v neposlední řadě uvádí, že celkový trh PC (desktopů, notebooků a tabletů) ve třetím čtvrtletí 2022 ovládl Apple, který jako jediný z největších vendorů zvýšil svůj tržní podíl. Dodávky mu vzrostly o 1,5 % na 23,4 milionu kusů.
Na druhé příčce se umístilo Lenovo, jehož dodávky meziročně klesly o 21 % na 19,4 milionu, následované společností HP, která oslabila o 28 % na 12,7 milionu kusů. Bramborový Dell klesl o 21 % na 12 milionů, Samsung pak vykázal 13% pokles na 7,3 milionu.
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
23,444 |
22,2 % |
23,093 |
18,9 % |
1,5 % |
2. Lenovo |
19,410 |
18,4 % |
24,453 |
20,0 % |
–20,6 % |
3. HP |
12,713 |
12,0 % |
17,624 |
14,4 % |
–27,9 % |
4. Dell |
12,022 |
11,4 % |
15,235 |
12,5 % |
–21,1 % |
5. Samsung |
7,312 |
6,9 % |
8,397 |
6,9 % |
–12,9 % |
ostatní |
30,668 |
29,0 % |
33,234 |
27,2 % |
–7,7 % |
Celkem |
105,569 |
100 % |
122,037 |
100 % |
-13,5 % |
Zdroj: Canalys