Společnost Canalys zjistila, že celosvětové dodávky chytrých telefonů zaznamenaly v posledním kvartálu loňského roku zlepšení o 8 % na takřka 320 milionů kusů. To znamená jediné – situace se stabilizuje a dochází i postupnému oživení.
K oživení podle Sanyama Chaurasii z Canalysu v druhé polovině docházelo zejména na rozvíjejících se trzích. Silnou dynamiku podle něj vykazovaly zejména Latinská Amerika, Afrika a Blízký východ.
„Vyspělé trhy, včetně pevninské Číny, Evropy a Severní Ameriky, však stále čelí silným tlakům v podobě utlumených spotřebitelských výdajů a nižších investic do channelu. V roce 2024 tak budou rozvíjející se trhy strategickým bojištěm pro většinu výrobců usilujících o růst,“ konstatuje Chaurasia.
Analytici poukazují zejména na to, že přestože se Apple potýká s problémy na hlavních trzích, v roce 2023 dokázal poprvé vydobýt nejvyšší příčku mezi výrobci s 20% podílem na trhu a 229,2 milionem dodávek.
Těsně za ním následoval Samsung, který dodal 225,4 milionu kusů a získal taktéž 20% podíl na trhu. Xiaomi si upevnilo třetí pozici a s celkovými dodávkami 146,4 milionu kusů si udrželo 13% podíl na trhu. Na čtvrtém a pátém místě se umístily společnosti Oppo a Transsion s 9 %, resp. 8 % podílem na trhu.
AI pro high-end, masovka pro low-end
Přestože trh v loňském roce skončil v záporných číslech, ziskovost vendorů podle analytické společnosti výrazně stoupala. „V reakci na pokles trhu byli prodejci opatrní a snažili se zefektivnit výdaje. Zároveň se zaměřili na své klíčové trhy,“ říká Toby Zhu z Canalysu.
„Mezitím se v prvním pololetí roku do značné míry snížil celkový objem zásob, což zvýšilo provozní tlak na prodejce. A konečně, ceny komponentů a čipových sad se držely relativně nízko, což prodejcům umožnilo zvýšit ziskové marže a vyvinout konkurenceschopné produkty,“ shrnuje analytik.
Zhu při pohledu do budoucna odhaduje, že výrobci chytrých telefonů se v letošním roce vydají dvěma strategickými směry – budou investovat do umělé inteligence v high-endových zařízeních a rozšiřovat dodávky v segmentech střední a nižší třídy.
Samsung podle analytika zahrne generativní AI do své dlouhodobé produktové strategie. Vlajková zařízení s funkcemi generativní AI navíc už na svých domácích trzích uvedli čínští prodejci, jako jsou Xiaomi, Vivo, Oppo a Honor.
Tabulka 1 – Vývoj trhu chytrých telefonů v 4Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q23 |
Podíl 4Q23 |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
78,1 |
24 % |
73,2 |
25 % |
7 % |
2. Samsung |
53,5 |
17 % |
58,3 |
20 % |
–8 % |
3. Xiaomi |
41,0 |
13 % |
33,2 |
11 % |
23 % |
4. Transsion |
28,5 |
9 % |
17,3 |
6 % |
65 % |
5. Vivo |
23,9 |
7 % |
23,9 |
8 % |
0 % |
ostatní |
94,4 |
30 % |
90,9 |
31 % |
4 % |
Celkem |
319,5 |
100 % |
296,9 |
100 % |
8 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj trhu chytrých telefonů v 2023 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
229,2 |
20 % |
232,2 |
19 % |
–1 % |
2. Samsung |
225,4 |
20 % |
257,9 |
22 % |
–13 % |
3. Xiaomi |
146,4 |
13 % |
152,7 |
13 % |
–4 % |
4. Oppo |
100,7 |
9 % |
113,4 |
10 % |
–11 % |
5. Transsion |
92,6 |
8 % |
73,1 |
6 % |
27 % |
ostatní |
347,9 |
30 % |
364,1 |
31 % |
–4 % |
Celkem |
1 142,1 |
100 % |
1 193,4 |
100 % |
-4 % |
Zdroj: Canalys