Hlavní navigace

Canalys: Šťastná sedmička, evropský trh chytrých telefonů příští rok vyroste o 7 %

20. 9. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Vendoři podle Canalysu budou muset přepracovat své strategie, aby dokázali uspět i tváří v tvář regulacím na snížení objemu nových mobilů.

Společnost Canalys ve své aktuální prognóze odhaduje, že dodávky chytrých telefonů do Evropy (s výjimkou Ruska) v roce 2024 vzrostou o 7 % na 132 milionů kusů. Trh by měl nastartovat blížící se obnovovací cyklus spolu se zmírňujícími se ekonomickými tlaky.

Zbytek letoška bude ovšem nevalný. Analytici předpovídají, že trh za celý rok 2023 vykáže sešup o 13 %. Uživatelé se snaží udržet svá starší zařízení v provozu delší dobu, často sahají po použitém zboží, a situaci nenahrávají asi vysoké zásoby v prodejních kanálech v celém regionu.

Podmínky na evropském trhu s chytrými telefony jsou i nadále složité, ale klesající inflace a zlepšující se stav zásob jsou pro nás znamení, že se situace bude zlepšovat,“ říká Runar Bjørhovde z Canalysu.

Radost ale možná nepotrvá dlouho. Canalys při výhledu do vzdálenější budoucnosti předpovídá, že růst evropského trhu se v roce 2027 zpomalí na pouhá 2 %, kdy se objemy vrátí na úroveň roku 2022.

Prostor v cenově dostupnějším segmentu

Největší krátkodobé příležitosti pro ambiciózní vendory se podle něj aktuálně nachází ve střední a východní Evropě, v Itálii, Portugalsku a ve Španělsku, kde jsou obnovovací cykly všeobecně kratší a prodejní kanál pozitivně přijímá prodejní nabídky od nových značek.

Vzhledem k tomu, že konkurence na špičkové úrovni je velmi silná a dominují jí společnosti Apple a Samsung, měli by se další ambiciózní vendoři zaměřit na jiné segmenty,“ doplňuje Bjørhovde s tím, že příležitosti se najdou například v cenovém pásmu zařízení s cenovkou pod 200 dolarů.

V tomto segmentu je poptávka v celém regionu, ale skýtá prostor jen pro dva nebo tři úspěšné vendory. Aby v tomto segmentu uspěli, musí s prodejním kanálem úzce spolupracovat,“ upřesňuje.

Analytik poukazuje i na investice Samsungu a Googlu do B2B segmentu, prostřednictvím kterých se snaží vyrovnat programu distributorských partnerů společnosti Apple, který se prostřednictvím distribučních kanálů zaměřuje na malé a střední podniky.

Naproti tomu společnost Motorola upřednostňuje růst ve spotřebitelském segmentu a investuje do prostředků na rozvoj marketingu pro tento kanál,“ podotýká Bjørhovde.

Cyklický růst na obzoru

Dlouhodobý výhled trhu počítá s mírným cyklickým růstem, který bude pro prodejce a prodejní kanál výzvou pro současné modely příjmů,“ předpovídá analytik. Vendoři se podle něj budou muset popasovat s přísnými regulacemi na snížení objemu nových mobilů a zvýšenou poptávkou po použitých a repasovaných zařízeních.

V rámci této dynamiky trhu musí vendoři získat větší kontrolu nad životními cykly zařízení, aby vyhověli trendům a využili příležitosti k získání příjmů,“ dodává s tím, že dobrým začátkem může být prodej originálních náhradních dílů, pomoc prodejnímu kanálu při výměně zařízení nebo vlastní nabídka repasovaných mobilů.

ICTS24

Tyto kroky budou mít v krátkodobém horizontu zásadní význam pro úspěch na trzích orientovaných na segment s cenovou nad 800 dolarů. Časem se pak tento trend přelije i na trhy orientované na nižší cenové hladiny,“ uzavírá Bjørhovde.

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů
Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů
Comguard se stává součástí portfolia MAM Private Equity Fund
Comguard se stává součástí portfolia MAM Private Equity Fund
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Kulatý stůl o networkingu: Wi-Fi 7 a NIS 2. Průlom, nebo hype?
Kulatý stůl o networkingu: Wi-Fi 7 a NIS 2. Průlom, nebo hype?
ComSource: Objem DDoS útoků na české firmy dlouhodobě stagnuje
ComSource: Objem DDoS útoků na české firmy dlouhodobě stagnuje