Analytici společnosti Canalys na konferenci uvedli, že řada IT resellerů v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA) zaznamenala v prvním pololetí 2012 meziroční růst obratu kolem 10 %. Nárůst obratu vykazují především ti, kteří změnili svůj obchodní model více směrem k softwaru a službám.
Celkově v tomto období rostl trh IT v regionu EMEA o 6 %, přičemž se však na tomto růstu z poloviny podílela společnost Apple. Ve výsledku evropští distributoři stagnovali (průměrný růst 0 %), což vyústilo v konsolidaci trhu a napříč Evropou docházelo k akvizicím (ne však ve specifickém distribučním trh v ČR a SR).
Canalys zdůrazňuje nutnost channel partnerů využít trendu konvergence mobility, bezdrátových řešení, podnikové analytiky a cloudu jako hlavních směrů vedoucích k budoucím ziskům.
Analytici kladou důraz především na aplikace jako snad na jednu z největších příležitostí růstu v následujících měsících. Tento trh v roce 2012 údajně dosáhne 18 miliard dolarů, a oproti roku 2011 se tak zdvojnásobí.
„Poslední dekáda byla o službách poskytovaných lidmi – například call centra,“ uvedl ve své keynote Steve Brazier, CEO Canalysu a myšlenku dále rozvinul: „Nyní lidi nahrazují aplikace, aby poskytly uživatelům řešení podle jejich představ, a to ve všech oblastech od rezervace taxi až po IT bezpečnost. Doporučujeme channel partnerům, aby již nyní najali vývojáře, a využili tak plné výhody tohoto trendu.“
Nové zaklínadlo pro resellery – BYOD
Ve stále „mobilnějším“ světě Canalys také zdůrazňuje bezpečnost jako další klíčovou oblast růstu prodejního kanálu.
„Mobilní pracovníci, nová zařízení, konzumerizací ovlivněné chování, to vše zvyšuje bezpečnostní výzvy pro podniky všech typů,“ uvedla analytička Nushin Hernandezová.
Upozornila, že v mobilním světě postupně mizí „ne“ jako typická odpověď IT manažerů na požadavky zaměstnanců používat vlastní zařízení pro práci a stahovat a používat vlastní aplikace. Do roku 2016 analytici odhadují, že přes 50 % smartphonů používaných v práci budou vlastnit zaměstnanci.
IT manažeři, kteří stojí v cestě nových inovací a produktivity podle Hernandezové nepřežijí. Naopak získají reselleři, kteří dokážou nabídnout vhodné řešení zabezpečení oblastí spojených s mobilitou.
Bezdrát si razí cestu do firem
Za příležitost pro resellery Canalys označil také přesun k bezdrátovým sítím jako primárnímu způsobu připojení koncových zařízení v podnikových prostředích. S rozvojem technologie 802.11AC, která nabídne gigabytové připojení, se z LAN sítí opět stane infrastruktura používaná spíše pro IP telefonii, uvádí analytici.
Channel partneři, kteří dokáží poskytovat služby v oblasti bezdrátových sítí, nejenže zůstanou v popředí, ale získají také potenciál rozšířit svůj byznys o související řešení – jako je právě zabezpečení. Obecně však podle Canalysu oblast sítí poroste silně napříč všemi vertikálami.
Vyšumí nadšení z cloudu?
Už loni na Canalys Channels Forum Steve Brazier varoval před nadměrným nadšením kolem cloudových služeb. Útlum zájmu bude podle něj pokračovat, jelikož si lidé (a firmy) začínají uvědomovat, pro jaké situace je cloud vhodnější.
Cloud se hodí pro aplikace, které jsou určeny pro spotřební trh (velké množství uživatelů). Lze o něm uvažovat také v případě zcela nových aplikací/nasazení nebo může pomoci překlenout špičky v datovém provozu či při problémech s interními službami. Pokud však něco funguje velmi dobře on-premise nebo v současném způsobu nasazení, není důvod to přesouvat do cloudu, uzavírá Brazier.
Také Microsoft se přizpůsobil cloudové realitě, i když až poté, co se potýkal se slabými prodeji Office 365. Nová verze bere v potaz sílu výrobce na trhu PC a umožňuje hybridní přístup. Primárně běží Office lokálně na PC, přičemž cloudová verze cílí na sekundární účely, kde se vyžaduje spolupráce, uvádí analytici.
Velké nadšení kolem velkých dat
Novým trendem a „hypem“ pro rok 2012 se stala „velká data“, která představují skutečnou příležitost pro resellery. Již nyní mají možnost prodávat infrastrukturu zahrnující hardware i software, jejichž kapacity umožňují zkoumat a využívat velké množství existujících informací.
Canalys předpovídá, že se nemalá část channel partnerů postaví do role poskytovatelů analytických služeb. Nabídnou propojení různých zdrojů dat, agregaci informací z různých firem a jejich analýzu, čímž všem zapojeným členům umožní získat informace dovolující lépe se v byznysu rozhodovat.
Růst trhu datových center podle analytiků exploduje a dosáhne meziročně až 30%. Růst podporují především sociální sítě a změny nastávající v médiích (TV on demand), tedy rostoucí množství mediálních souborů.
Canalys však varuje, že nejde o byznys s vysokými maržemi a přirovnává jej spíše k situaci u distributorů – pro poskytovatele představuje vysoké investice a nejisté příjmy, jelikož pro uživatele/zákazníky je snadné přejít k jinému provozovateli.
Mobilní zařízení mění trh IT
Za první pololetí podle statistik Canalysu vzrostl prodej smartphonů meziročně o 46 %, tablety zaznamenaly nárůst o 121 %, počítače však jen o 3 %.
Analytici Canalysu odhadují, že za rok 2012 bude na 72 % prodaných počítačích (včetně tabletů) instalováno Windows, na 28 % pak ostatní systémy (včetně mobilních – Android, iOS). Canalys přitom očekává příchod menšího iPadu, jehož prodeje za Q4 by měly dosáhnout 10 milionů kusů.
„Staré časy těžkopádného IT již pro dnešní prodejní kanál přestávají být relevantní,“ tvrdí Steve Brazier. „Již dále nežijeme v odvětví vedeném Microsoftem, jehož podíl v chytrých mobilních zařízeních – smartphonech a počítačích - v roce 2012 padá na pouhých 30 %. Vidíme, že nimble hráči, výrobci i reselleři, jsou schopni přijmout koncept ‚chytřejších mobilních podniků‘ jako skutečného motoru růstu IT odvětví v následujících letech.“
Pokud připravujete plány na příští rok, Canalys odhaduje, že ze 70 % bude ještě o něco hůř než letos, s 15% pravděpodobností přijde růst, a stejně tak 15 % se trh IT hodně zhorší.
Canalys Channels Forum EMEA se uskutečnilo ve dnech 8. – 10. 10. 2012 v Barceloně. Forum, které se již pětkrát uskutečnilo pro region EMEA, se bude poprvé konat také pro region APAC.
Canalys je nezávislá analytická společnost, která poskytuje vhled do jednotlivých segmentů trhu IT z pohledu resellerů a poskytovatelů služeb a podává doporučení nad rámec existujících obchodních modelů.
Zdroj: Canalys, ChannelWorld