Společnost Canalys ve své aktualizované analýze uvádí, že celosvětový trh chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí 2022 oslabil o 9 % na 281 milionů kusů. To podle analytiků představuje nejslabší kvartální výsledek od začátku pandemie covidu-19.
„Globální trh chytrých telefonů po krátkém oživení v roce 2021 zažívá druhé období poklesu dodávek. Náhlý pokles poptávky zasahuje zejména největší výrobce,“ popisuje Runar Bjørhovde z Canalysu.
Toby Zhu z Canalysu dodává, že nejpalčivějším problémem již není dodavatelský řetězec – objednávky komponentů (a jejich ceny) totiž rychle klesají a dodavatelé se naopak začínají obávat nadměrné nabídky.
„Výrobci by mohli dodatečné úspory využít ke zlepšení konkurenceschopnosti nových produktů, které budou uvádět na trh v druhé polovině roku,“ domnívá se Zhu s tím, že můžou narazit na problém se zbavováním se starých modelů.
Útlum bude dlouhodobější
Podle Canalysu bude narůstat napětí v celém dodavatelském řetězci chytrých telefonů. Lze totiž očekávat, že slabá poptávka s největší pravděpodobností přetrvá po delší dobu.
„Trh se ocitl v mimořádně komplikovaném obchodním prostředí. Vendoři by měli v následujících čtvrtletích zlepšit transparentnost při práci s dodavateli komponentů a distribučními partnery,“ podotýká Zhu.
„Budoucí výkonnost trhu budou i nadále hatit geopolitické problémy, pokles spotřebitelské důvěry a vysoká inflace, a to i přes nadcházející nově uvedené prodeje a sváteční prodeje v druhé polovině roku 2022,“ uzavírá.
Rostli jen Samsung a Apple
Z hlediska jednotlivých výrobců Canalys uvádí, že úspěšný kvartál za sebou mají dva lídři trhu. Vedoucí Samsung ve sledovaném období zvýšil dodávky o 6 % a zvýšil svůj tržní podíl na 21 %, druhý Apple vyrostl o 8 % a co do podílu na trhu v meziročním srovnání přeskočil Xiaomi.
„Velkým čínským prodejcům se ve srovnání s minulým čtvrtletím podařilo stabilizovat svou celosvětovou výkonnost, a to navzdory dalšímu dvoucifernému meziročnímu poklesu,“ popisuje Zhu.
Xiaomi má podle něj ambice rozšířit své prémiové portfolio v Číně prostřednictvím nejnovějšího partnerství se společností Leica, Oppo zase dokázalo posílit svoji stopu na evropském trhu, to díky významným investicím do sponzoringu.
Výše zmiňované Xiaomi ve druhém čtvrtletí 2022 meziročně oslabilo o 25 % na 39,6 milionu kusů, Oppo kleslo o 22 % na 27,3 milionu a společnost Vivo vykázala 19% pokles na 25,4 milionu.
Tabulka – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů v 2Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
61,8 |
21 % |
58,0 |
18 % |
6 % |
2. Apple |
49,5 |
17 % |
45,7 |
14 % |
8 % |
3. Xiaomi |
39,6 |
14 % |
52,8 |
17 % |
–25 % |
4. Oppo |
27,3 |
10 % |
34,9 |
11 % |
–22 % |
5. Vivo |
25,4 |
9 % |
31,2 |
10 % |
–19 % |
ostatní |
83,9 |
29 % |
93,0 |
29 % |
–10 % |
Celkem |
287,4 |
100 % |
315,6 |
100 % |
-9 % |
Zdroj: Canalys
Graf – Globální trh chytrých telefonů 1Q19–2Q22
Zdroj: Canalys