K přechodu v sektoru přispěly i značně omezená poptávka spotřebitelů a neúspěch uvedení Windows 8, které měly podnítit obnovu PC. Nejde ale o krátkodobé zpomalení poptávky. Celosvětově se očekává, že prodeje tabletů předstihnou notebooky do roku 2014. Canalys odhaduje, že trh mobilních zařízení (včetně smartphonů) poroste díky tabletům průměrně meziročně o 8 %.
Na trhu s tablety v regionu EMEA vede výrazně západní Evropa, jež po prvním čtvrtletí představuje 69 % dodávek. Střední a východní Evropa však rychle roste a již nyní představuje 17 % dodávek poháněna silnými prodeji v zemích, jako je Rusko. Stejný trend lze pozorovat i na českém trhu.
Celosvětové prodeje počítačů za první čtvrtletí vzrostly o 3 % na 422 tisíc jednotek díky navýšení dodávek tabletů o 195 %, resp. na 29 % trhu. Desktopy meziročně poklesly o 13 %, zatímco notebooků se prodalo o 21 % méně.
Dominance Applu končí
Na trhu s tablety je v regionu EMEA stále jedničkou Apple. Jeho převaha na jím vytvořeném trhu však slábne a těsně jej dohání Samsung. Apple stále vede se 40% podílem na celkových prodejích tabletů, ale Samsungu nyní přísluší 25% tržní podíl tažený především úspěchem sedmipalcového modelu Galaxy Tab II. Produkty Samsungu z vyšší cenové kategorie, jako je Note, nemají tak silné postavení, což dokazuje rozšíření low-costových tabletů s Androidem.
Průměrná prodejní cena tabletu se za poslední rok výrazně snížila z 556 dolarů v prvním čtvrtletí roku 2012 na 478 dolarů v prvním čtvrtletí roku 2013. Letos budou prodejům dominovat sedmipalcové displeje, jež tvoří více než polovinu trhu. Android již v regionu EMEA vede mezi operačními systémy tabletů se 48 % podílem. Apple iOS je na druhé příčce se 40 %. Svou konkurenceschopnost se výrobce snaží zlepšit iPadem mini, jenže kvůli orientaci zákazníků na levnější zařízení jeho prodeje klesly.
I další velcí výrobci PC přecházejí do oblasti levnějších tabletů. Podle počtu prodaných kusů se na třetí pozici umístil Asus díky OEM dohodě s Googlem. Acer je čtvrtý s prodeji taženými především ultra levným zařízením B1 na trzích, jako jsou Rusko, Německo nebo Velká Británie. Také tradiční lídry Wintel PC změny v segmentu silně zasáhly. Například prodej notebooků Acer a HP klesl o 1,2 milionu ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku. Pro ně byl přechod na tablety nejnáročnější. V prvním čtvrtletí tvořily prodeje tabletů společnosti HP pouhá 2 % z celkového objemu dodaných počítačů. Aceru se dařilo lépe a po prvním čtvrtletí 2013 podíl jeho tabletů vzrostl ze 7 % na 21 %.
Výrobci platformy Wintel nyní věnují pozornost novým dotykovým form faktorům s Windows 8. Lenovo, jediný z top 5 výrobců s rostoucími prodeji notebooků i stolních počítačů v prvním čtvrtletí 2013, vytvořil široké portfolio hybridních a konvertibilních zařízení. Acer, HP i další se snaží o uvedení nových produktů na trh. Stále existuje naděje, že nové Windows 8.1, které budou zdarma dostupné pro uživatele Windows 8, nastartují prodeje takovým způsobem, jakým se to právě loni uvedenému systému nepodařilo. Tzv. slates, nikoliv hybridy nebo skládací zařízení, zůstanou mezi tablety zdaleka hlavním form faktorem.
Dopad na prodejní kanály
Změny mají také výrazný dopad na prodejní kanály výrobců. Distributory a channel partnery orientované na platformu Wintel pokles prodejů silně zasáhl. Po slabé sezóně „zpátky do škol“ a vánočních prodejích sklady postupně narůstají, což výrobce nutí k agresivním výprodejovým kampaním, které by pomohly zásoby vyčistit. Retaileři těžce bojují, přičemž někteří již zbankrotovali, nebo omezili v Evropě provoz. Stejně tak klesá počet aktivních resellerů PC, kteří buď segment opouštějí, nebo jsou akvírováni, popřípadě cílí na alternativní produkty a služby.
Zároveň se kanál zaměřuje na tablety a chytré telefony, které Wintel PC nahrazují. Partneři se snaží vybudovat obchodní vztahy s jejich výrobci včetně Applu a Samsungu. Globální distributoři, jako Ingram Micro a Tech Data, loni zaznamenali u Applu nárůst na více než 10 % celkového obratu. To posouvá pozornost od zavedených výrobců, jako jsou HP a Acer, jimž tržní podíly klesají.
Přesun vytváří tlak i na finance partnerů. S rostoucím podílem levných tabletů v produktovém mixu distributorům klesají i jejich hrubé marže. To pak zrychluje konsolidaci kanálů, neboť se distributoři snaží získat větší podíl a posunout se do nových mobilních služeb, což by jim umožnilo zvýšit marže. Vlny způsobené změnami v počítačovém odvětví tak pociťuje celý dodavatelský řetězec.
Autor je hlavní analytik společnosti Canalys