Analytici Canalys předpovídají, že z evropských i amerických měst zmizí po společnostech Surcof, Best Buy Europe, CompUSA a Circuit City další řetězce se spotřební elektronikou (CE). Popisují to jako strategické selhání prodejního modelu CE a varují řetězce, aby se poučily z chyb ostatních.
„Byly zasaženy konkurenční bouří internetu a supermarketů. Ztratili příliš mnoho prodejů kvůli nižší ceně konkurence a nedokázaly odpovědět na výhody on-line přístupu Amazonu, jež zahrnoval široký rozsah zásob, hodnocení uživatelů, doporučení, bezplatnou dopravu a vynikající služby vratek,“ říká Steve Brazier, CEO společnosti Canalys.
„Dnešní zákazníci jsou dokonce ochotni si prohlédnout knihu v místním obchodě a pak ji objednat z Amazonu za vyšší cenu jen proto, že zná celou jejich knihovnu a dokáže optimalizovat budoucí doporučení. To je více než showroom – signalizuje to zásadní posun ve vnímání hodnoty,“ dodává.
Stejně jako internetová konkurence supermarkety ukázaly obratnost v promo akcích na low-endové produkty a jsou stále častěji ochotny obětovat marže, aby přilákaly zákazníky do obchodu, tvrdí analytici.
Upozorňují, že supermarkety disponují dobrými lokalitami, parkovacími místy a jsou vhodné pro nakládání těžšího zboží. Někteří z nich využívají on-line nástroje a zajišťují i dopravu.
Edwards dále uvádí, že „Retaileři spotřební elektroniky nyní zákazníkům nabízí stále méně výhod. Usilují o rychle se zmenšující skupinu lidí, kteří nejsou schopni nebo ochotni nakupovat on-line. Umožňují impulzivní nákup a si odnést produkt okamžitě, a ne až následující den. Ale to je asi tak všechno.“
Podle analytiků retail 15 let ignoroval rostoucí ohrožení v podobně internetového nakupování. Dnes již většina z nich nabízí vlastní e-shop jako komplement, ale na řadě trhů jsou jen vzdálení následovníci, nikoliv lídři e-tailu. Kvůli opoždění a podfinancování nebudou podle Edwardse schopni e-tail dohnat.
Kudy ven?
Canalys retailovým řetězcům radí, aby se staly originálními showroomy, které ukazují, ale neprodávají, což bude vyžadovat financování od výrobců. Někteří se zaměří na Apple s argumentem jeho ikonického úspěchu. Nabídnou luxusní výstavku zboží na prestižních místech a poskytnou řadu služeb od bezplatných tipů a rad přes placená školení. Podle Canalysu se spojí s umělci, aby vytvořily akce, jež přilákají lidi.
Úzce se také integrují s e-shopy s nabídkou různých služeb jako „rezervuj on-line a vyzvední zítra“, což můžeme pozorovat už dnes.
Chris Jones, viceprezident a hlavní analytik Canalysu však pokládá otázku: „Přitahují Apple story zákazníky nebo tam chodí prostě proto, že jsou jeho produkty tak populární? Konkurenti by měli být velmi opatrní, než začnou kopírovat přístup Applu. Produktové řady většiny jiných firem pravděpodobně nevygenerují takový přísun klientů.“
Lidé budou podle Edwardse hledat retaily pro jejich zkušenosti a zároveň zábavu, odpočinek a vzdělání. Jinými slovy hlavními faktory jsou přirozená exkluzivita značky a specializace nebo služby, jež nedokáže e-tail nabídnout.
Edwards však dodává, že velké části retailových řetězců se to nepovede a zmizí v dalších pěti letech z evropského trhu.
Zdroj: Canalys