Společnost Canalys zveřejnila výsledky studie, ve které se ptala více než 2,7 tisíce partnerů v regionu EMEA na jejich zkušenosti se spoluprací s globálními výrobci.
Respondenti hodnotili jednotlivé výrobce v celkem deseti oblastech řízení partnerských kanálů. Výsledkem je zajímavý graf, který reflektuje hodnocení výrobců (horizontální osa) i jeho meziroční posun (vertikální osa).
Pětice šampionů a několik dalších adeptů
V kvadrantu „šampionů“, tedy výrobců s nadprůměrným hodnocením, které bylo navíc lepší než o rok dříve, skončilo celkem pět firem: Cisco, Fujitsu, Lenovo, Palo Alto Networks a Veeam.
Poslední jmenovaný výrobce získal od svých partnerů vůbec nejlepší hodnocení, zatímco Fujitsu vykázalo v očích partnerů největší meziroční zlepšení z této vedoucí pětice.
Dodejme, že celkově třetí nejlepší hodnocení získalo HP, které však partneři ohodnotili mírně hůře než o rok dříve a výrobce tak skončil v kvadrantu „soupeřů“.
Do kvadrantu „šampionů“ se jen těsně nevešel Juniper, který sice vykázal čtvrté nejvyšší zlepšení, ale jeho hodnocení skončilo těsně pod průměrem. Pokud vydrží, příští rok se zařadí mezi elitu.
Partneří Microsoftu a VMwaru se zlobí
A teď k opačnému konci spektra... V kvadrantu „opozdilců“ skončilo celkem devět výrobců: APC, AWS, Citrix, Huawei, McAfee, Microsoft, Symantec, Veritas a VMware.
Tyto firmy nejen, že dopadly v hodnocení podprůměrně, ale navíc je partneři ohodnotili hůře než o rok dříve. Vůbec nejhorší propad vykázal Citrix, ale Microsoft a McAfee na tom nebyly o mnoho lépe.
Canalys se pozastavuje právě u Microsoftu a také u VMwaru. Analytici poukazují na to, že oba výrobci mají vybudovaný úspěšný byznys na partnerské bázi, u které však zároveň roste nespokojenost.
U Microsoftu má hrát roli přiškrcování marží a postrkování partnerů směrem ke cloudovým programům, u VMwaru zase jmenování Dell EMC „distributorem“ jeho licencí.
Apple hraje vlastní (nižší) ligu
No a potom je tu Apple... Jeho pozice je kuriózní, neboť ze všech sledovaných výrobců vykázal největší meziroční zlepšení hodnocení, ale přesto zůstal široko daleko nejhůře hodnocenou firmou v žebříčku.
Jeho posun z velmi temných hlubin do nepatrně světlejších hlubin poukazuje podle analytiků na snahu Applu využít pomoci partnerů s expanzí do podnikové sféry.
Graf – Kvadranty hodnocení Canalys Leadership Matrix EMEA
Zdroj: Canalys