Společnost Canalys uvádí, že na celosvětovém trhu nositelné elektroniky v loňském roce dominovala poptávka po chytrých audio zařízeních a chytrých náramcích. První kategorie posílila o 20 % na 432 milionů kusů, druhá pak o 10 % na 185 milionů.
Za úspěchem podle analytiků stojí zejména silná poptávce spotřebitelů a posun v dodavatelských ekosystémových strategiích. Prodejci na pandemický hlad navíc zareagovali snižováním průměrných prodejních cen.
„Zavedení výrobci jako jsou Apple, Samsung a Xiaomi, se v roce 2020 těšili výraznému růstu, zároveň ale čelí narůstajícím výzvám, protože se snaží diferencovat ve stále homogennějším prostoru audio zařízení,“ říká Cynthia Chenová z Canalysu.
V segmentu nositelné náramkové elektroniky zase společnost Canalys zaznamenala na konci roku 2020 znatelný odklon od chytrých náramků k pokročilejším chytrým hodinkám.
„Poptávka po základních náramcích se ve čtvrtém kvartálu kvůli neúspěchu Xiaomi propadla o 27 %. Tento pokles ovšem vyvážil vzestup zájmu o chytré hodinky a trh tak celkově stagnoval,“ popisuje Jason Low z Canalysu.
Zdravotník na zápěstí
Chytré náramky jsou nyní považovány za bránu pro spotřebitele do světa propojeného ekosystému. „Náramky nabízí větší prostor pro inovace než sluchátka. Výzvou je vyrobit atraktivní řešení s podporou funkcí pro monitorování zdraví,“ dodává Low.
Prodejci by toto podle něj měli považovat za dlouhodobou strategii a snažit se zaměřovat na řešení skutečných problémů uživatelů souvisejících se zdravím. K tomu by jim měly pomoci třeba nové senzory umožňující sledování biometrických údajů, jako je krevní tlak nebo dokonce hladina cukru v krvi.
Vyhlídky ovšem nejsou jen růžové. Vzhledem k omezením dodavatelského řetězce v důsledku nedostatku komponentů analytici upravili prognózy pro rok 2021.
Aktuálně očekávají, že kategorie chytrých audio zařízení v letošním roce vyroste o 15,6 % na 500 milionů dodaných kusů. Zájem o nositelnou náramkovou elektroniku by pak měl stoupnout o 10,2 % na 204 milionů kusů.
Tabulka 1 – Globální trh chytrých sluchátek v 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple (vč. Beats) |
37,3 |
26,5 % |
29,5 |
26,2 % |
26,6 % |
2. Samsung (vč. Harman) |
11,4 |
8,1 % |
9,4 |
8,3 % |
21,3 % |
3. Xiaomi |
8,0 |
5,7 % |
6,0 |
5,4 % |
33,2 % |
4. Sony |
4,9 |
3,5 % |
4,0 |
3,5 % |
22,9 % |
5. Skullcandy |
4,3 |
3,0 % |
2,7 |
2,4 % |
59,0 % |
ostatní |
74,7 |
53,1 % |
61,0 |
54,2 % |
22,3 % |
Celkem |
140,6 |
26,5 % |
112,6 |
26,2 % |
24,8 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Globální trh chytrých sluchátek v 2020 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Meziroč. změna |
1. Apple (vč. Beats) |
108,9 |
25,2 % |
84,0 |
23,3 % |
29,6 % |
2. Samsung (vč. Harman) |
38,3 |
8,9 % |
37,1 |
10,3 % |
3,5 % |
3. Xiaomi |
25,4 |
5,9 % |
13,9 |
3,8 % |
82,8 % |
4. Sony |
15,1 |
3,5 % |
15,6 |
4,3 % |
-3,1 % |
5. Edifier |
12,3 |
2,8 % |
4,8 |
1,3 % |
158,1 % |
ostatní |
232,1 |
53,7 % |
205,3 |
56,9 % |
13,1 % |
Celkem |
432,1 |
100,0 % |
360,6 |
100,0 % |
19,8 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 3 – Globální trh chytrých náramků v 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,5 |
25,0 % |
9,7 |
16,8 % |
49,2 % |
2. Xiaomi |
8,7 |
15,0 % |
11,9 |
20,5 % |
-26,8 % |
3. Huawei (vč. Honor) |
6,7 |
11,6 % |
7,6 |
13,2 % |
-12,1 % |
4. Fitbit |
5,5 |
9,5 % |
6,0 |
10,4 % |
-9,3 % |
5. Samsung |
3,9 |
6,7 % |
3,8 |
6,6 % |
1,0 % |
ostatní |
18,6 |
32,2 % |
18,8 |
32,5 % |
-0,8 % |
Celkem |
57,8 |
100,0 % |
57,8 |
100,0 % |
0,0 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 4 – Globální trh chytrých náramků v 2020 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Meziroč. změna |
1. Xiaomi |
37,7 |
20,3 % |
35,6 |
21,2 % |
5,7 % |
2. Apple |
35,2 |
19,0 % |
27,3 |
16,2 % |
29,0 % |
3. Huawei (vč. Honor) |
32,2 |
17,4 % |
22,0 |
13,0 % |
46,6 % |
4. Fitbit |
13,4 |
7,2 % |
16,0 |
9,5 % |
-16,3 % |
5. Samsung |
9,6 |
5,2 % |
9,7 |
5,8 % |
-1,0 % |
ostatní |
57,1 |
30,8 % |
57,8 |
34,3 % |
-1,3 % |
Celkem |
185,1 |
100,0 % |
168,4 |
100,0 % |
9,9 % |
Zdroj: Canalys
Graf 1 – Vývoj obou kategorií 2019-2020
Zdroj: Canalys
Graf 2 – Vývoj obou kategorií 1Q19-4Q20
Zdroj: Canalys