Společnost Canalys přináší aktuální analýzy celosvětového trhu chytrých telefonů, z níž vyplývá, že dodávky v prvním čtvrtletí letošního roku klesly o 13 % na necelých 270 milionů kusů. Mírně pozitivní zprávou nicméně je, že pokles poptávky se začíná vyrovnávat.
Prvenství si ve sledovaném období znovu vydobyl Samsung, jehož dodávky se díky aktualizovanému portfoliu vyšplhaly na 60 milionů kusů. Druhý Apple zaostal jen těsně, dodal 58 milionů chytrých telefonů a zároveň byl jediným výrobcem z top 5, jenž dokázal meziročně růst.
Xiaomi obhájilo třetí pozici s 30,5 milionu dodávek, zatímco společnosti Oppo a Vivo doplnily první pětku s dodávkami 26,6 milionu, resp. 20,9 milionu kusů, čímž si zajistily 10%, resp. 8% podíl na trhu.
Král Samsung
„Po náročném konci roku 2022 poukazují výsledky Samsungu na první známky oživení,“ říká Runar Bjørhovde z Canalysu. Oživení podle něj souvisí zejména s uvedením nových produktů na trh, což vedlo k nárůstu objemu prodejů.
„Cenový segment střední třídy se po obrovských propadech v loňském roce začal zotavovat,“ doplňuje Lucas Zhong z Canalysu. „Vendoři využívají možnosti a přichází se zajímavými nabídkami v poměru cena/výkon pro spotřebitele s omezenou kupní silou,“ upřesňuje.
Poptávka po produktech střední třídy však v roce 2023 podle něj zůstane omezená kvůli makroekonomickým problémům a chybějícím diferenciátorům v tomto cenovém pásmu.
„Navíc s tím, jak se začínají čistit zásoby, mohou ceny komponentů rychle začít růst, takže skvělé specifikace za nižší ceny budou z dlouhodobého hlediska méně udržitelné,“ nastiňuje Zhong.
Druhé pololetí bude lepší
Canalys při svém výhledu do budoucna zdůrazňuje, že podmínky na trhu jsou i nadále náročné. I proto odhaduje, že trh chytrých telefonů v roce 2023 mírně oslabí, ač by v druhé polovině roku mělo dojít k větší stabilizaci dodávek.
Analytici očekávají, že trh s chytrými telefony získá v druhé polovině roku na dynamice spolu s tím, jak zásoby v prodejních kanálech dosáhnou zdravější úrovně. Prodejci přistupují k trhu opatrně, přičemž hlavními prioritami jsou cíle v oblasti ziskovosti, štíhlý provoz a vyčištění zásob.
Pro prodejce s dlouhodobými ambicemi a kapitálem k investicím však náročné tržní podmínky podle Canalysu představují vynikající prostředí pro získání tržního podílu, prezentaci na nových trzích a navázání úzkých partnerství s prodejním kanálem.
Tabulka – Výsledky trhu chytrých telefonů 1Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q23 |
Podíl 1Q23 |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
60,3 |
22 % |
73,7 |
24 % |
–18 % |
2. Apple |
58,0 |
21 % |
56,5 |
18 % |
3 % |
3. Xiaomi |
30,5 |
11 % |
39,2 |
13 % |
–22 % |
4. Oppo |
26,6 |
10 % |
29,0 |
9 % |
–8 % |
5. Vivo |
20,9 |
8 % |
25,1 |
8 % |
–17 % |
ostatní |
73,4 |
27 % |
87,6 |
28 % |
–16 % |
Celkem |
269,8 |
100 % |
311,2 |
100 % |
-13 % |
Zdroj: Canalys
Graf 1 – Výsledky trhu chytrých telefonů 1Q23
Zdroj: Canalys
Graf 2 – Top 5 výrobců v 1Q23
Zdroj: Canalys