Pokud se vyplní prognóza společnosti Canalys, bude letošní rok začátkem nástupu elektronických náramků, jejichž růst začal již v druhém pololetí loňského roku. Týkat se to má jak základních, tak chytrých zařízení tohoto typu.
Chytrý, nebo ne?
Vzhledem k tomu, že segment nositelných technologií je stále relativně mladý, může docházet k jistému zmatku v terminologii. Canalys ve své analýze rozlišuje mezi chytrými (smart band) a základními (basic band) náramky.
Do první kategorie spadají zařízení s konkrétním účelem (například akcelerometry nebo monitory tělesných aktivit pro fitness apod.), zatímco do druhé patří zařízení s univerzálním využitím, vybavená operačním systémem a podporující externí aplikace. Mezi ně mimo jiné patří i segment chytrých hodinek (smartwatch).
V kategorii základních náramků v současnosti trhu dominuje společnost Fitbit s více než 50% podílem, následovaný společnostmi Jawbone (21% podíl) a Nike (14%). Kategorii chytrých náramků ovládá, rovněž s nadpolovičním podílem, Samsung, následovaný značkami Sony a Pebble.
„Samsung uvedl na trh Galaxy Gear, které si získalo významný zájem spotřebitelů,“ uvedl víceprezident a analytik Canalysu Chris Jones.
„Prodej tohoto zařízení sice dostal Samsung na vrchol segmentu, ale kvůli neuspokojivému počtu prodaných kusů bude v příštích měsících potřeba posílit propagační aktivity.“
Výrobci základních náramků mají podle Chrise Jonese výhodu v delší zkušenosti s vývojem tohoto typu produktů. Z toho důvodu v současnosti prodávají více kusů, ovšem segment chytrých náramků již zaznamenává vyšší růst. V blízké budoucnosti podle něj chytrá zařízení získají stejné schopnosti jako ta základní, a obě kategorie následně splynou.
Graf 1 – Podíly na trhu se základními (vlevo) a chytrými (vpravo) náramky v druhém pololetí r. 2013. Zdroj: Canalys
Ve zdravém těle...
Podle Canalysu čeká segment náramků rychlá expanze. Na letošní rok analytici předpovídají celosvětový prodej 8 milionů kusů, v roce 2015 už to však má být 23 milionů a do roku 2017 dokonce 45 milionů ročně prodaných kusů.
Důvodem má být zejména využití zařízení v rámci „konzumerizace zdraví“, která přijde s rostoucí poptávkou po monitorování zdravotního stavu uživatele.
Canalys předpokládá, že high-end zařízení s pokročilými senzory, která uživateli nabídnou celou řadu ukazatelů o jeho tělesném stavu, letos přinesou svým výrobcům vysoké zisky.
Zdroj: Canalys