Společnost Canalys informuje, že celosvětový prodej PC a tabletů pokračuje ve spanilé jízdě – ve třetím čtvrtletí 2020 totiž meziročně stoupl o 23 % na 124,5 milionu kusů. Z výrobců si nejlépe vedlo Lenovo, které prodalo 23,5 milionu tabletů, notebooků a desktopů.
Nejžádanější kategorií se ve sledovaném období staly Chromebooky, jejichž dodávky meziročně vzrostly o výrazných 122 % na 9,4 milionu kusů, následované zařízeními 2v1, jejichž prodej stoupl o 88 %.
Globální trh tabletů ve třetím kvartálu vykázal 43% meziroční růst na 44,3 milionu prodaných kusů. Vysoká poptávka po tabletech a Chromeboocích je přitom důsledkem celosvětových protipandemických opatřeních, kvůli kterým roste počet lidí, co pracují a studují z domova.
Snadné ovládání a cenová dostupnost především
Pětice nejsilnějších výrobců na poli tabletů zaznamenala meziroční i mezikvartální nárůst prodejů. Vedoucí pozici si udržel Apple s 15,2 miliony prodanými iPady a 47% růstem. Druhý Samsung si meziročně polepšil dokonce o 80 % na 9 milionů kusů.
Huawei na třetí příčce vykázal 38% růst prodejů na 5,1 milionu, prodeje Amazonu v meziročním srovnání stouply o 8 % na necelých 5 milionů kusů, prodeje Lenova pak o 59 % na zhruba 4,2 milionu.
„Tablety zažívají doslova zmrtvýchvstání, jelikož poskytují rovnováhu mezi mobilitou a výkonem a jsou tak ideálními zařízeními pro aktuální potřeby spotřebitelů, vysvětluje Vicoria Liová z Canalysu.
Tablety jsou podle ní přirozenou volbou pro začínající uživatele výpočetních zařízení, kteří chtějí pracovat s něčím nekomplikovaným a cenově dostupným. Operační systémy na bázi aplikací zároveň usnadňují instalaci některých vzdělávacích nástrojů.
Chromebooky trhají rekordy
Úctyhodný růst ve třetím čtvrtletí 2020 podle Canalysu zaznamenaly i chromebooky. Lídr trhu HP ve sledovaném období posílil o 116,9 % na 3,2 milionu prodaných zařízení, druhé Lenovo vyrostlo dokonce o 351,2 % na necelých 1,8 milionu.
Prodeje Dellu meziročně stouply o 45,3 % na 1,4 milionu, podobně si vedl i čtvrtý Acer s 62,6% růstem na 1,35 milionu. Pátý Asus ve sledovaném období vyrostl o 120,4 % na něco málo přes jeden milion prodaných Chromebooků.
„Chromebooky se staly symbolem digitalizace vzdělávacího segmentu vyvolané pandemií covidu-19,“ říká Ishan Dutt z Canalysu. Podle něj se jedná o relativně levná a snadno ovladatelná zařízení, která by měla zajistit kontinuitu vzdělávání i v případě přerušení prezenční výuky.
„Chromebooky navíc hrály důležitou roli při uspokojování potřeb spotřebitelů a malých a středních podniků, které potřebovaly základní výpočetní zařízení,“ upřesňuje Dutt.
Canalys dodává, že přestože výroba a distribuce Chromebooků během pandemie výrazně vzrostla, obrovský nárůst poptávky se ani tak nedaří zcela uspokojit. Podle analytiků budou dodávky vysoké i na začátku roku 2021.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
23,486 |
18,9 % |
19,840 |
19,6 % |
11,6 % |
2. Apple |
22,075 |
17,7 % |
15,669 |
15,5 % |
40,9 % |
3. HP |
18,682 |
15,0 % |
16,863 |
16,6 % |
10,8 % |
4. Dell |
12,042 |
9,7 % |
12,141 |
12,0 % |
-0,8 % |
5. Samsung |
9,983 |
8,0 % |
5,362 |
5,3 % |
86,2 % |
ostatní |
38,187 |
30,2 % |
31,567 |
31,1 % |
21,0 % |
Celkem |
124,457 |
100,0 % |
101,444 |
100,0 % |
22,7 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
15,233 |
34,4 % |
10,364 |
33,2 % |
47,0 % |
2. Samsung |
9,035 |
20,4 % |
5,025 |
16,1 % |
79,8 % |
3. Huawei |
5,096 |
11,5 % |
3,689 |
11,8 % |
38,1 % |
4. Amazon |
4,993 |
11,3 % |
4,630 |
14,8 % |
7,9 % |
5. Lenovo |
4,196 |
9,1 % |
2,531 |
8,1 % |
58,9 % |
ostatní |
5,739 |
13,4 % |
4,958 |
15,9 % |
19,3 % |
Celkem |
44,293 |
100,0 % |
31,197 |
100,0 % |
43,3 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Prodej 3Q19 |
Prodej 3Q19 |
Meziroč. změna |
1. HP |
3,235 |
34,1 % |
1,491 |
35,0 % |
116,9 % |
2. Lenovo |
1,793 |
18,9 % |
0,397 |
9,3 % |
351,2 % |
3. Dell |
1,392 |
14,7 % |
0,958 |
22,5 % |
45,3 % |
4. Acer |
1,345 |
14,2 % |
0,827 |
19,4 % |
62,6 % |
5. Asus |
1,078 |
11,4 % |
0,490 |
11,5 % |
120,4 % |
ostatní |
0,637 |
6,7 % |
0,100 |
2,4 % |
536,0 % |
Celkem |
9,481 |
100,0 % |
4,264 |
100,0 % |
122,4 % |
Zdroj: Canalys