Canalys: Globální trh PC a tabletů strmě roste, nejvíce táhnou chromebooky a tablety

23. 11. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Saklakova - Fotolia.com
Prodeje PC a tabletů ve třetím kvartálu vzrostly o 23 %. Největší hlad je přitom po chromeboocích, konvertibilních zařízeních 2v1 a tabletech. Poptávka má silnou souvislost s pandemickými opatřeními.

Společnost Canalys informuje, že celosvětový prodej PC a tabletů pokračuje ve spanilé jízdě – ve třetím čtvrtletí 2020 totiž meziročně stoupl o 23 % na 124,5 milionu kusů. Z výrobců si nejlépe vedlo Lenovo, které prodalo 23,5 milionu tabletů, notebooků a desktopů.

Nejžádanější kategorií se ve sledovaném období staly Chromebooky, jejichž dodávky meziročně vzrostly o výrazných 122 % na 9,4 milionu kusů, následované zařízeními 2v1, jejichž prodej stoupl o 88 %.

Globální trh tabletů ve třetím kvartálu vykázal 43% meziroční růst na 44,3 milionu prodaných kusů. Vysoká poptávka po tabletech a Chromeboocích je přitom důsledkem celosvětových protipandemických opatřeních, kvůli kterým roste počet lidí, co pracují a studují z domova.

Snadné ovládání a cenová dostupnost především

Pětice nejsilnějších výrobců na poli tabletů zaznamenala meziroční i mezikvartální nárůst prodejů. Vedoucí pozici si udržel Apple s 15,2 miliony prodanými iPady a 47% růstem. Druhý Samsung si meziročně polepšil dokonce o 80 % na 9 milionů kusů.

Huawei na třetí příčce vykázal 38% růst prodejů na 5,1 milionu, prodeje Amazonu v meziročním srovnání stouply o 8 % na necelých 5 milionů kusů, prodeje Lenova pak o 59 % na zhruba 4,2 milionu.

Tablety zažívají doslova zmrtvýchvstání, jelikož poskytují rovnováhu mezi mobilitou a výkonem a jsou tak ideálními zařízeními pro aktuální potřeby spotřebitelů, vysvětluje Vicoria Liová z Canalysu.

Tablety jsou podle ní přirozenou volbou pro začínající uživatele výpočetních zařízení, kteří chtějí pracovat s něčím nekomplikovaným a cenově dostupným. Operační systémy na bázi aplikací zároveň usnadňují instalaci některých vzdělávacích nástrojů.

Chromebooky trhají rekordy

Úctyhodný růst ve třetím čtvrtletí 2020 podle Canalysu zaznamenaly i chromebooky. Lídr trhu HP ve sledovaném období posílil o 116,9 % na 3,2 milionu prodaných zařízení, druhé Lenovo vyrostlo dokonce o 351,2 % na necelých 1,8 milionu.

Prodeje Dellu meziročně stouply o 45,3 % na 1,4 milionu, podobně si vedl i čtvrtý Acer s 62,6% růstem na 1,35 milionu. Pátý Asus ve sledovaném období vyrostl o 120,4 % na něco málo přes jeden milion prodaných Chromebooků.

Chromebooky se staly symbolem digitalizace vzdělávacího segmentu vyvolané pandemií covidu-19,“ říká Ishan Dutt z Canalysu. Podle něj se jedná o relativně levná a snadno ovladatelná zařízení, která by měla zajistit kontinuitu vzdělávání i v případě přerušení prezenční výuky.

Chromebooky navíc hrály důležitou roli při uspokojování potřeb spotřebitelů a malých a středních podniků, které potřebovaly základní výpočetní zařízení,“ upřesňuje Dutt.

Canalys dodává, že přestože výroba a distribuce Chromebooků během pandemie výrazně vzrostla, obrovský nárůst poptávky se ani tak nedaří zcela uspokojit. Podle analytiků budou dodávky vysoké i na začátku roku 2021.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Meziroč. změna

1. Lenovo

23,486

18,9 %

19,840

19,6 %

11,6 %

2. Apple

22,075

17,7 %

15,669

15,5 %

40,9 %

3. HP

18,682

15,0 %

16,863

16,6 %

10,8 %

4. Dell

12,042

9,7 %

12,141

12,0 %

-0,8 %

5. Samsung

9,983

8,0 %

5,362

5,3 %

86,2 %

ostatní

38,187

30,2 %

31,567

31,1 %

21,0 %

Celkem

124,457

100,0 %

101,444

100,0 %

22,7 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Meziroč. změna

1. Apple

15,233

34,4 %

10,364

33,2 %

47,0 %

2. Samsung

9,035

20,4 %

5,025

16,1 %

79,8 %

3. Huawei

5,096

11,5 %

3,689

11,8 %

38,1 %

4. Amazon

4,993

11,3 %

4,630

14,8 %

7,9 %

5. Lenovo

4,196

9,1 %

2,531

8,1 %

58,9 %

ostatní

5,739

13,4 %

4,958

15,9 %

19,3 %

Celkem

44,293

100,0 %

31,197

100,0 %

43,3 %

Zdroj: Canalys

ICTS24

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Prodej 3Q19

Meziroč. změna

1. HP

3,235

34,1 %

1,491

35,0 %

116,9 %

2. Lenovo

1,793

18,9 %

0,397

9,3 %

351,2 %

3. Dell

1,392

14,7 %

0,958

22,5 %

45,3 %

4. Acer

1,345

14,2 %

0,827

19,4 %

62,6 %

5. Asus

1,078

11,4 %

0,490

11,5 %

120,4 %

ostatní

0,637

6,7 %

0,100

2,4 %

536,0 %

Celkem

9,481

100,0 %

4,264

100,0 %

122,4 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi