Hlavní navigace

Canalys: Globální trh PC a tabletů strmě roste, nejvíce táhnou chromebooky a tablety

23. 11. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Saklakova - Fotolia.com
Prodeje PC a tabletů ve třetím kvartálu vzrostly o 23 %. Největší hlad je přitom po chromeboocích, konvertibilních zařízeních 2v1 a tabletech. Poptávka má silnou souvislost s pandemickými opatřeními.

Společnost Canalys informuje, že celosvětový prodej PC a tabletů pokračuje ve spanilé jízdě – ve třetím čtvrtletí 2020 totiž meziročně stoupl o 23 % na 124,5 milionu kusů. Z výrobců si nejlépe vedlo Lenovo, které prodalo 23,5 milionu tabletů, notebooků a desktopů.

Nejžádanější kategorií se ve sledovaném období staly Chromebooky, jejichž dodávky meziročně vzrostly o výrazných 122 % na 9,4 milionu kusů, následované zařízeními 2v1, jejichž prodej stoupl o 88 %.

Globální trh tabletů ve třetím kvartálu vykázal 43% meziroční růst na 44,3 milionu prodaných kusů. Vysoká poptávka po tabletech a Chromeboocích je přitom důsledkem celosvětových protipandemických opatřeních, kvůli kterým roste počet lidí, co pracují a studují z domova.

Snadné ovládání a cenová dostupnost především

Pětice nejsilnějších výrobců na poli tabletů zaznamenala meziroční i mezikvartální nárůst prodejů. Vedoucí pozici si udržel Apple s 15,2 miliony prodanými iPady a 47% růstem. Druhý Samsung si meziročně polepšil dokonce o 80 % na 9 milionů kusů.

Huawei na třetí příčce vykázal 38% růst prodejů na 5,1 milionu, prodeje Amazonu v meziročním srovnání stouply o 8 % na necelých 5 milionů kusů, prodeje Lenova pak o 59 % na zhruba 4,2 milionu.

Tablety zažívají doslova zmrtvýchvstání, jelikož poskytují rovnováhu mezi mobilitou a výkonem a jsou tak ideálními zařízeními pro aktuální potřeby spotřebitelů, vysvětluje Vicoria Liová z Canalysu.

Tablety jsou podle ní přirozenou volbou pro začínající uživatele výpočetních zařízení, kteří chtějí pracovat s něčím nekomplikovaným a cenově dostupným. Operační systémy na bázi aplikací zároveň usnadňují instalaci některých vzdělávacích nástrojů.

Chromebooky trhají rekordy

Úctyhodný růst ve třetím čtvrtletí 2020 podle Canalysu zaznamenaly i chromebooky. Lídr trhu HP ve sledovaném období posílil o 116,9 % na 3,2 milionu prodaných zařízení, druhé Lenovo vyrostlo dokonce o 351,2 % na necelých 1,8 milionu.

Prodeje Dellu meziročně stouply o 45,3 % na 1,4 milionu, podobně si vedl i čtvrtý Acer s 62,6% růstem na 1,35 milionu. Pátý Asus ve sledovaném období vyrostl o 120,4 % na něco málo přes jeden milion prodaných Chromebooků.

Chromebooky se staly symbolem digitalizace vzdělávacího segmentu vyvolané pandemií covidu-19,“ říká Ishan Dutt z Canalysu. Podle něj se jedná o relativně levná a snadno ovladatelná zařízení, která by měla zajistit kontinuitu vzdělávání i v případě přerušení prezenční výuky.

Chromebooky navíc hrály důležitou roli při uspokojování potřeb spotřebitelů a malých a středních podniků, které potřebovaly základní výpočetní zařízení,“ upřesňuje Dutt.

Canalys dodává, že přestože výroba a distribuce Chromebooků během pandemie výrazně vzrostla, obrovský nárůst poptávky se ani tak nedaří zcela uspokojit. Podle analytiků budou dodávky vysoké i na začátku roku 2021.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Meziroč. změna

1. Lenovo

23,486

18,9 %

19,840

19,6 %

11,6 %

2. Apple

22,075

17,7 %

15,669

15,5 %

40,9 %

3. HP

18,682

15,0 %

16,863

16,6 %

10,8 %

4. Dell

12,042

9,7 %

12,141

12,0 %

-0,8 %

5. Samsung

9,983

8,0 %

5,362

5,3 %

86,2 %

ostatní

38,187

30,2 %

31,567

31,1 %

21,0 %

Celkem

124,457

100,0 %

101,444

100,0 %

22,7 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Meziroč. změna

1. Apple

15,233

34,4 %

10,364

33,2 %

47,0 %

2. Samsung

9,035

20,4 %

5,025

16,1 %

79,8 %

3. Huawei

5,096

11,5 %

3,689

11,8 %

38,1 %

4. Amazon

4,993

11,3 %

4,630

14,8 %

7,9 %

5. Lenovo

4,196

9,1 %

2,531

8,1 %

58,9 %

ostatní

5,739

13,4 %

4,958

15,9 %

19,3 %

Celkem

44,293

100,0 %

31,197

100,0 %

43,3 %

Zdroj: Canalys

bitcoin_skoleni

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Prodej 3Q19

Meziroč. změna

1. HP

3,235

34,1 %

1,491

35,0 %

116,9 %

2. Lenovo

1,793

18,9 %

0,397

9,3 %

351,2 %

3. Dell

1,392

14,7 %

0,958

22,5 %

45,3 %

4. Acer

1,345

14,2 %

0,827

19,4 %

62,6 %

5. Asus

1,078

11,4 %

0,490

11,5 %

120,4 %

ostatní

0,637

6,7 %

0,100

2,4 %

536,0 %

Celkem

9,481

100,0 %

4,264

100,0 %

122,4 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)
Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)