Společnost Canalys ve své aktuálně zprávě informuje, že celosvětové dodávky chytrých sluchátek ve třetím čtvrtletí 2023 v meziročním srovnání klesly o 3 % na 110 milionů kusů. Zatímco rozvinuté trhy skomírají, ty rozvíjející se výrazně rostou.
Největší kategorií jsou bezdrátová sluchátka, která úspěšně pronikají do cenově dostupných masových segmentů a tvoří již 73 % dodávek. Analytici poukazují na to, že poprvé byly dodávky sluchátek přes hlavu vyšší než tzv. „špuntových“ sluchátek.
Alternativní technologie, jako jsou například modely šířící zvuk přes kosti v lebce, se na celkových dodávkách sluchátek podílely necelými 2 %. Canalys nicméně podotýká, že ačkoli se jedná o okrajový segment, pro některé výrobce se jedná o zajímavé technologie, kterými se odlišují od konkurence.
„Poptávka po chytrých sluchátkách zůstává i přes pokles v tomto čtvrtletí silná,“ shrnuje Jack Leathem z Canalysu. „Panovaly však velké rozdíly mezi jednotlivými regiony. V Severní Americe došlo k poklesu o 12 % a v západní Evropě o 10 %, což odráží náročné obchodní prostředí.“
Graf – Vývoj jednotlivých kategorií chytrých sluchátek 3Q20–3Q23
Zdroj: Canalys
Vlajkové lodi budou příště
Pokles ve třetím čtvrtletí podle Leathema částečně zapříčinila strategická rozhodnutí výrobců vynechat každoroční uvedení vlajkových modelů, čímž se fakticky prodloužily obnovovací cykly. „Současně poklesl segment střední třídy, kde chyběla jasná nabídka v poměru cena/výkon,“ dodává.
Naopak rozvíjející se regiony jsou podle Canalysu na vzestupu, přičemž většina z nich rostla dvouciferně. „Za růstem stojí zlepšující se ekonomické podmínky a příliv pozornosti čínských prodejců, kteří se na těchto trzích snaží ukořistit co největší tržní podíl,“ vysvětluje Leathem.
Vendoři podle Canalysu chtějí prostřednictvím chytrých sluchátek uvést na trhy svoje ekosystémy a tím si do budoucna zajistit loajalitu zákaznické základny a potenciální odbytiště svých dalších zařízení.
Povzbudivý výhled
Analytická společnost očekává, že ve čtvrtém kvartálu dojde k obnovenému růstu, který podpoří doplňování skladových zásob i předvánoční a povánoční akce. V příštím roce pak dodávky povzbudí technologické inovace.
Rozvoj trhu v roce 2024 podle Canalysu nabudí i zlepšující se ekonomické podmínky a očekávané uvedení vlajkových lodí z portfolia společností Apple a Samsung. Celkové dodávky by podle odhadů měly v příštím roce vyrůst o 3,3 %.
Tabulka – Vývoj trhu chytrých audiosystémů v 3Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q23 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
23,4 |
21 % |
25,3 |
22 % |
–7 % |
2. Samsung |
9,2 |
8 % |
10,7 |
9 % |
–14 % |
3. boAt |
6,5 |
6 % |
6,6 |
6 % |
–1 % |
4. Sony |
5,2 |
5 % |
4,6 |
4 % |
11 % |
5. Xiaomi |
4,3 |
4 % |
3,6 |
3 % |
22 % |
ostatní |
61,4 |
56 % |
62,8 |
55 % |
–2 % |
Celkem |
110,1 |
100 % |
113,6 |
100 % |
-3 % |
Zdroj: Canalys