Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětový trh PC (včetně chromebooků a tabletů) ve třetím kvartálu oslabil o 2 % na 122,1 milionu kusů. Dobrou zprávou podle analytiků je, že dodávky jsou stále vyšší než ve stejném období roku 2019.
Celkovým lídrem trhu PC se ve sledovaném období stalo Lenovo, které si v meziročním srovnání polepšilo o 4,1 %, následované Applem s 4,6% růstem. Třetí HP si kvůli problémům s dodávkami pohoršilo o 5,7 %.
Naopak čtvrtý Dell meziročně vyrostl o 26,5 %, díky čemuž zvýšil svůj tržní podíl o bezmála tři procentní body. Neúspěšné čtvrtletí má za sebou Samsung, jenž si připsal 15,9 % propad.
Tablety v útlumu, rostlo jen Lenovo
Dodávky tabletů ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 15 % na 37,7 milionu kusů, a to především díky ochlazení poptávky spotřebitelů a vzdělávacího sektoru. Zájem o chromebooky se propadl dokonce o 37 % na 5,8 milionu kusů.
Canalys informuje, že i přes červená čísla jsou dodávky tabletů vyšší než v době před pandemií. Na čele žebříčku stojí Apple s 15,2 miliony dodaných kusů, druhý Samsung ve sledovaném období utrpěl 20% propad.
Jediným výrobcem z nejsilnější pětice, jenž ve třetím kvartálu vykázal růst, bylo třetí Lenovo. To si polepšilo o mírná 2 % na 4,2 miliony kusů. Naopak Amazon i Huawei zaznamenali výrazný dvouciferný pokles o 45 %, resp. o 51 %.
„Po pěti po sobě jdoucích čtvrtletích růstu zaznamenaly všechny regiony kromě Asie a Tichomoří pokles dodávek. Ve většině světa se poptávka spotřebitelů ve srovnání s vrcholem pandemie zpomalila,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu.
Dobrou zprávou je podle Mukkaové fakt, že navzdory dlouhým obnovovacím cyklům pro tablety razantně vyrostla základna uživatelů. I díky tomu by dodávky tabletů měly zůstat relativně nadprůměrné i v blízké budoucnosti.
Poptávka po chromeboocích je takřka nasycená
Canalys dále uvádí, že silný propad ve třetím kvartálu zaznamenal i trh chromebooků – v mezičtvrtletním srovnání šlo dokonce o 52% zhoršení. Na vině je podle analytiků saturace silných vzdělávacích trhů jako jsou Spojené státy nebo Japonsko.
„Zaměření chromebooků na vzdělávací trh znamenalo, že v určitém okamžiku muselo dojít ke zpomalení,“ podotýká Brian Lynch z Canalysu. Přesto se Chromu podařilo během roku a půl výrazně navýšit uživatelskou základnu, což přináší nové příležitosti v obnovovacím cyklu.
Co se týče jednotlivých výrobců, na první příčce na trhu chromebooků se umístilo Lenovo. To ve sledovaném období dodalo 1,4 milionu kusů zařízení, což představuje meziroční pokles o 21 %. Bývalý lídr HP se kvůli 66% propadu musel smířit s druhým místem.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC (včetně tabletů) v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
24,453 |
20,0 % |
23,486 |
18,9 % |
4,1 % |
2: Apple |
23,093 |
18,9 % |
22,075 |
17,7 % |
4,6 % |
3. HP |
17,624 |
14,4 % |
18,682 |
15,0 % |
-5,7 % |
4. Dell |
15,236 |
12,5 % |
12,043 |
9,7 % |
26,5 % |
5. Samsung |
8,397 |
6,9 % |
9,983 |
8,0 % |
-15,9 % |
ostatní |
33,292 |
27,3 % |
38,187 |
30,7 % |
-12,8 % |
Celkem |
122,095 |
100,0 % |
124,457 |
100,0 % |
-1,9 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
||
1. Apple |
15,230 |
40,4 % |
15,233 |
34,4 % |
-0,0 % |
||
2. Samsung |
7,209 |
19,1 % |
9,034 |
20,4 % |
-20,2 % |
||
3. Lenovo |
4,279 |
11,3 % |
4,195 |
9,5 % |
2,0 % |
||
4. Amazon |
2,772 |
7,4 % |
4,993 |
11,3 % |
-44,5 % |
||
5. Huawei |
2,502 |
6,6 % |
5,096 |
11,5 % |
-50,9 % |
||
ostatní |
5,710 |
15,1 % |
5,738 |
13,0 % |
-0,5 % |
||
Celkem |
37,705 |
100,0 % |
44,293 |
100,0 % |
-14,9 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků v 3Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
1,418 |
24,6 % |
1,793 |
19,6 % |
-20,9 % |
2. HP |
1,095 |
19,0 % |
3,235 |
35,4 % |
-66,1 % |
3. Acer |
960 |
16,7 % |
1,346 |
14,7 % |
-28,6 % |
4. Dell |
845 |
14,7 % |
1,393 |
15,2 % |
-39,4 % |
5. Asus |
722 |
12,5 % |
739 |
8,1 % |
-2,3 % |
ostatní |
725 |
12,6 % |
637 |
7,0 % |
13,9 % |
Celkem |
5,765 |
100,0 % |
9,142 |
100,0 % |
-36,9 % |
Zdroj: Canalys