Canalys: Globální dodávky PC klesly o 2 %, ale stále překonávají prepandemickou úroveň

8. 11. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Saklakova - Fotolia.com
Euforie z prvního čtvrtletí letošního roku prudce opadla. Dodávky tabletů meziročně klesly o necelých 15 %, zájem o chromebooky se propadl o 36,9 %.

Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětový trh PC (včetně chromebooků a tabletů) ve třetím kvartálu oslabil o 2 % na 122,1 milionu kusů. Dobrou zprávou podle analytiků je, že dodávky jsou stále vyšší než ve stejném období roku 2019.

Celkovým lídrem trhu PC se ve sledovaném období stalo Lenovo, které si v meziročním srovnání polepšilo o 4,1 %, následované Applem s 4,6% růstem. Třetí HP si kvůli problémům s dodávkami pohoršilo o 5,7 %.

Naopak čtvrtý Dell meziročně vyrostl o 26,5 %, díky čemuž zvýšil svůj tržní podíl o bezmála tři procentní body. Neúspěšné čtvrtletí má za sebou Samsung, jenž si připsal 15,9 % propad.

Tablety v útlumu, rostlo jen Lenovo

Dodávky tabletů ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 15 % na 37,7 milionu kusů, a to především díky ochlazení poptávky spotřebitelů a vzdělávacího sektoru. Zájem o chromebooky se propadl dokonce o 37 % na 5,8 milionu kusů.

Canalys informuje, že i přes červená čísla jsou dodávky tabletů vyšší než v době před pandemií. Na čele žebříčku stojí Apple s 15,2 miliony dodaných kusů, druhý Samsung ve sledovaném období utrpěl 20% propad.

Jediným výrobcem z nejsilnější pětice, jenž ve třetím kvartálu vykázal růst, bylo třetí Lenovo. To si polepšilo o mírná 2 % na 4,2 miliony kusů. Naopak Amazon i Huawei zaznamenali výrazný dvouciferný pokles o 45 %, resp. o 51 %.

Po pěti po sobě jdoucích čtvrtletích růstu zaznamenaly všechny regiony kromě Asie a Tichomoří pokles dodávek. Ve většině světa se poptávka spotřebitelů ve srovnání s vrcholem pandemie zpomalila,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu.

Dobrou zprávou je podle Mukkaové fakt, že navzdory dlouhým obnovovacím cyklům pro tablety razantně vyrostla základna uživatelů. I díky tomu by dodávky tabletů měly zůstat relativně nadprůměrné i v blízké budoucnosti.

Poptávka po chromeboocích je takřka nasycená

Canalys dále uvádí, že silný propad ve třetím kvartálu zaznamenal i trh chromebooků – v mezičtvrtletním srovnání šlo dokonce o 52% zhoršení. Na vině je podle analytiků saturace silných vzdělávacích trhů jako jsou Spojené státy nebo Japonsko.

Zaměření chromebooků na vzdělávací trh znamenalo, že v určitém okamžiku muselo dojít ke zpomalení,“ podotýká Brian Lynch z Canalysu. Přesto se Chromu podařilo během roku a půl výrazně navýšit uživatelskou základnu, což přináší nové příležitosti v obnovovacím cyklu.

Co se týče jednotlivých výrobců, na první příčce na trhu chromebooků se umístilo Lenovo. To ve sledovaném období dodalo 1,4 milionu kusů zařízení, což představuje meziroční pokles o 21 %. Bývalý lídr HP se kvůli 66% propadu musel smířit s druhým místem.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC (včetně tabletů) v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

24,453

20,0 %

23,486

18,9 %

4,1 %

2: Apple

23,093

18,9 %

22,075

17,7 %

4,6 %

3. HP

17,624

14,4 %

18,682

15,0 %

-5,7 %

4. Dell

15,236

12,5 %

12,043

9,7 %

26,5 %

5. Samsung

8,397

6,9 %

9,983

8,0 %

-15,9 %

ostatní

33,292

27,3 %

38,187

30,7 %

-12,8 %

Celkem

122,095

100,0 %

124,457

100,0 %

-1,9 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Apple

15,230

40,4 %

15,233

34,4 %

-0,0 %

2. Samsung

7,209

19,1 %

9,034

20,4 %

-20,2 %

3. Lenovo

4,279

11,3 %

4,195

9,5 %

2,0 %

4. Amazon

2,772

7,4 %

4,993

11,3 %

-44,5 %

5. Huawei

2,502

6,6 %

5,096

11,5 %

-50,9 %

ostatní

5,710

15,1 %

5,738

13,0 %

-0,5 %

Celkem

37,705

100,0 %

44,293

100,0 %

-14,9 %

Zdroj: Canalys

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

1,418

24,6 %

1,793

19,6 %

-20,9 %

2. HP

1,095

19,0 %

3,235

35,4 %

-66,1 %

3. Acer

960

16,7 %

1,346

14,7 %

-28,6 %

4. Dell

845

14,7 %

1,393

15,2 %

-39,4 %

5. Asus

722

12,5 %

739

8,1 %

-2,3 %

ostatní

725

12,6 %

637

7,0 %

13,9 %

Celkem

5,765

100,0 %

9,142

100,0 %

-36,9 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA