Společnost Canalys informuje o situaci na trhu PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) v západní Evropě. Dodávky zařízení totiž v prvním čtvrtletí letošního roku v meziročním srovnání klesly o 3 % na 15,8 milionu kusů.
Pokles zásilek v západní Evropě přichází podle analytiků po dlouhém období vysokého růstu. Rozmach trhu brzdila zejména omezená nabídka, hrozba ekonomické recese a sílící geopolitické napětí. Dobrou zprávou je, že dodávky zůstávají na předpandemické úrovni.
„Západní Evropa byla v posledních dvou letech odolným trhem pro prodejce počítačů, a to zejména tomu, jak se trh dokázal přizpůsobovat změnám vyvolaným pandemií covidu-19,“ vysvětluje Trang Phamová z Canalysu.
Silná je zejména komerční poptávka – analytická společnost uvádí, že takřka 60 % zařízení dodaných do západní Evropy v prvním čtvrtletí bylo určeno pro komerční využití.
Lenovo, HP a ostatní
Co se jednotlivých výrobců týče, západoevropskému trhu PC na začátku roku dominovali výrobci Lenovo a HP. Oba sice zaznamenali mírný pokles (o 2 %, resp. 4 %), dohromady nicméně stále ovládají celou polovinu trhu.
EMEA je navíc podle Canalysu pro Lenovo po Číně druhým nejrychleji rostoucím regionem z hlediska tržeb. HP se zase daří prosazovat v segmentu prémiových a herních notebooků a pracovních stanic.
Canalys rovněž vydal stručnou zprávu o západoevropském trhu tabletů. Ten v prvním kvartálu 2022 zaznamenal výrazný propad o 22 % na 6,5 milionu dodaných zařízení. Na vině je zejména vysoká nasycenost spotřebitelského segmentu.
Spotřebitelé vyčkávají, podniky nikoli
Analytici společnosti Canalys odhadují, že v blízké budoucnosti bude ekonomická výkonnost západní Evropy silně ovlivněná vysokou inflací a pokračující válkou na Ukrajině.
„Při pohledu na současnou ekonomickou předpověď na rok 2022 očekáváme, že spotřebitelské výdaje budou nadále klesat. Kvůli slábnoucí kupní síle budou spotřebitelé odkládat nákupy a upgrady PC tak dlouho, dokud to bude možné,“ odhaduje Phamová.
Pozitivní zprávou podle Phamové je, že díky obnovení obchodních operací mezi malými a středními podniky i velkými firmami lze očekávat, že i přes spotřebitelský útlum si trh PC zachová zdravou a silnou poptávku.
Tabulka – Vývoj západoevropského trhu PC v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
4,119 |
26 % |
4,215 |
26 % |
–2 % |
2. HP |
3,924 |
24 % |
4,106 |
25 % |
–4 % |
3. Dell |
2,168 |
16 % |
2,322 |
14 % |
–7 % |
4. Apple |
1,791 |
11 % |
1,553 |
10 % |
15 % |
5. Acer |
1,200 |
8 % |
1,466 |
9 % |
–18 % |
ostatní |
2,571 |
16 % |
2,575 |
16 % |
0 % |
Celkem |
15,774 |
100 % |
16,236 |
100 % |
-3 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj západoevropského trhu tabletů v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
2,983 |
46 % |
3,993 |
48 % |
–25 % |
2. Samsung |
1,212 |
19 % |
1,169 |
14 % |
4 % |
3. Lenovo |
0,901 |
14 % |
1,107 |
13 % |
–19 % |
4. Amazon |
0,513 |
8 % |
0,545 |
7 % |
–6 % |
5. Microsoft |
0,163 |
3 % |
0,161 |
2 % |
1 % |
ostatní |
0,715 |
11 % |
1,372 |
16 % |
–48 % |
Celkem |
6,486 |
100 % |
8,346 |
100 % |
-22 % |
Zdroj: Canalys