Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že dodávky chytrých telefonů do Evropy (s výjimkou Ruska) v posledním kvartálu 2023 meziročně klesly o 3 % na 37,8 milionu kusů. Po sedmi čtvrtletích se do čela mezi výrobci vrátil Apple, jenž ve sledovaném období dodal 12,4 milionu kusů mobilů.
Druhé místo obsadil Samsung, jehož dodávky klesly o 12 % na 10,8 milionu kusů Pozoruhodné podle analytiků je, že Samsung si i tak udržel titul největšího evropského vendora za celý rok 2023.
Třetí pozici obhájilo Xiaomi, a to i přes 10% pokles na 6 milionů kusů – výrobce může těšit pozitivní dynamika ve střední a východní Evropě. První pětku doplnily společnosti Motorola a Honor, které dodaly 2,0 milionu a 1,1 milionu zařízení, přičemž zaznamenaly mimořádný meziroční nárůst – o 73 %, resp. 116 %.
Graf 1 – Vývoj tržního podílu největších výrobců 1Q21–4Q23
Zdroj: Canalys
„Chytré telefony vyšší třídy zaujaly ve čtvrtém čtvrtletí 2023 na evropském trhu rekordní podíl. Téměř 40 % dodávek chytrých telefonů mělo cenovku 800 dolarů či vyšší,“ shrnuje Runar Bjørhovde z Canalysu s tím, že dominanci high-endu podpořila zejména silná poptávka po iPhonech 15 Pro a řadě Samsung Galaxy S.
Pandemické nákupy dosluhují
„Kromě tří nejvýznamnějších dodavatelů se v uplynulém roce situace na trhu výrazně změnila, přičemž celkový pokles trhu kompenzoval silný růst několika vybraných dodavatelů,“ všímá si Brandon Gurney z Canalysu.
Nejsilněji rostoucím vendorem v roce 2023 byla podle analytické společnosti Motorola, která zintenzivnila spolupráci s mobilními operátory v regionu. Do první pětky v Evropě se na konci roku dostal i Honor, což je pro výrobce vzhledem k tomu, že se chystá na burzu, výrazný milník.
Graf 2 – Vývoj evropského trhu chytrých telefonů 1Q19–4Q23
Zdroj: Canalys
Bjørhovde odhaduje, že v letošním roce se evropský trh chytrých telefonů vrátí k jednocifernému růstu, který nastartuje blížící se cyklus obnovy zařízení zakoupených během pandemie.
„V dlouhodobém horizontu se prodejci budou více zaměřovat na uživatelskou zkušenost v zařízení s umělou inteligencí v centru pozornosti, s důrazem na personalizaci, interakci s ekosystémem, produktivitu a zábavu,“ dodává.
Tabulka 1 – Dodávky chytrých telefonů v Evropě 4Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q23 |
Podíl 4Q23 |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,4 |
33 % |
12,2 |
31 % |
1 % |
2. Samsung |
10,8 |
28 % |
12,3 |
32 % |
–12 % |
3. Xiaomi |
6,0 |
16 % |
6,6 |
17 % |
–10 % |
4. Motorola |
2,0 |
5 % |
1,2 |
3 % |
73 % |
5. Honor |
1,1 |
3 % |
0,5 |
1 % |
116 % |
ostatní |
5,5 |
15 % |
6,1 |
16 % |
–8 % |
Celkem |
37,8 |
100 % |
38,9 |
100 % |
-3 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Dodávky chytrých telefonů v Evropě 2023 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
43,7 |
34 % |
48,9 |
35 % |
–11 % |
2. Apple |
34,6 |
27 % |
36,2 |
26 % |
–4 % |
3. Xiaomi |
22,2 |
17 % |
24,7 |
18 % |
–10 % |
4. Motorola |
6,4 |
5 % |
4,7 |
3 % |
34 % |
5. Oppo |
3,7 |
3 % |
6,7 |
5 % |
–45 % |
ostatní |
19,2 |
15 % |
19,6 |
14 % |
–2 % |
Celkem |
129,8 |
100 % |
140,8 |
100 % |
-8 % |
Zdroj: Canalys