Společnost Canalys informuje, že globální dodávky PC (včetně tabletů) na začátku roku klesly o pouhá 3 % na 118,1 milionu kusů. Trh i nadále překonává předpandemickou úroveň – od prvního kvartálu 2019 rostl v průměru o 12 % ročně.
Zatímco komerční poptávka je zdravá, zpomalení spotřebitelské a vzdělávací oblasti si podle analytiků vybralo svou daň na chromeboocích a tabletech; oba segmenty ve sledovaném období utrpěly další poklesy dodávek.
Dodávky tabletů ve sledovaném období meziročně oslabily o 3 % na 38,6 milionu kusů, zatímco dodávky chromebooky klesly na 4,9 milionu kusů, což je 60% propad oproti jejich rekordnímu výkonu v prvním kvartálu minulého roku.
Úspěšný kvartál na trhu PC (včetně notebooků, desktopů a tabletů) má za sebou Apple, jenž překonal Lenovo a dodal 22,3 milionu kusů zařízení. Druhý jmenovaný výrobce meziročně oslabil o 12,2 %, třetí HP dokonce o 17,6 %.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
22,303 |
18,8 % |
22,058 |
18,1 % |
1,1 % |
2. Lenovo |
21,088 |
17,8 % |
24,020 |
19,7 % |
–12,2 % |
3. HP |
15,866 |
13,4 % |
19,252 |
15,8 % |
–17,6 % |
4. Dell |
13,808 |
11,7 % |
13,012 |
10,7 % |
6,1 % |
5. Samsung |
8,766 |
7,4 % |
9,740 |
8,0 % |
–10,0 % |
ostatní |
36,738 |
31,0 % |
34,020 |
27,9 % |
8,0 % |
Celkem |
118,571 |
100 % |
122,102 |
100 % |
-2,9 % |
Zdroj: Canalys
Napětí na obzoru
Mezi tablety si prim drží Apple, jehož dodávky na začátku roku klesly o 2 % na 14,9 milionu kusů. Stejné oslabení zaznamenal i druhý Samsung, jenž dodal 7,9 milionu tabletů. Na třetí příčku se vyšvihl Amazon, jenž vyrostl o 3 % na překonal čtvrté Lenovo; to vykázalo 20% propad.
„Rostoucí komerční nasazení tabletů nyní pomáhá kompenzovat ochlazení spotřebitelské poptávky, které následovalo po velkém nárůstu základny instalovaných tabletů za poslední dva roky,“ komentuje situaci Himani Mukkaová z Canalysu.
Jedním dechem však dodává, že trh bude v důsledku války na Ukrajině a covidových lockdownů v Číně zároveň čelit většímu tlaku na nabídku. Nenaplněná poptávka z konce roku se přesunula do prvního čtvrtletí, ale kvůli nedostatečné nabídce se nejspíš odsune do následujícího kvartálu.
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,881 |
38,6 % |
15,185 |
38,2 % |
–2,0 % |
2. Samsung |
7,860 |
20,4 % |
7,995 |
20,1 % |
–1,7 % |
3. Amazon |
3,568 |
9,2 % |
3,453 |
8,7 % |
3,3 % |
4. Lenovo |
3,004 |
7,8 % |
3,757 |
9,5 % |
–20,0 % |
5. Huawei |
1,679 |
4,4 % |
2,143 |
5,4 % |
–21,7 % |
ostatní |
7,604 |
19,7 % |
7,183 |
18,1 % |
5,9 % |
Celkem |
38,595 |
100 % |
39,716 |
100 % |
-2,8 % |
Zdroj: Canalys
Lesk a sláva chromebooků
Canalys rovněž uvádí, že dodávky chromebooků se v prvním kvartálu 2022 propadly o 60 % na 4,9 milionu kusů. Za výsledkem stojí zejména masivní nárůst poptávky v první polovině 2021, kdy vzdělávací instituce na hlavních trzích nakupovaly zařízení ve velkém.
Lídrem mezi výrobci je Lenovo, a to i přes 63% propad dodávek po dokončení obřího vzdělávacího projektu v Japonsku. Na druhé místo se vyšvihl Acer, jenž oslabil o 21 %, třetí příčka patří Dellu, jenž mezi výrobci zaznamenal nejmenší pokles.
Naopak nejstrmější pokles dodávek, o 82 %, zaznamenalo HP. To se několik čtvrtletí specializovalo na americký vzdělávací trh, ale velmi trpí nasycením trhu. První pětku uzavírá Asus s 48% poklesem dodávek.
„Nasycení japonského a amerického vzdělávacího trhu a zpomalení spotřebitelských výdajů po prudkém nárůstu poptávky po vyvolaném pandemií covidu-19 způsobily nevyhnutelný pokles zásilek,“ říká Brian Lynch z Canalysu.
V kontextu historického výkonu podle něj chromebooky zažily i tak působivé čtvrtletí. Chmur výrobců navíc může zmírňovat fakt, že rozvinuté trhy projdou v následujících letech obnovovacími cykly.
„Chromebooky jen těžko pronikají do oblastí mimo vzdělávací segment, ale zůstávají životaschopnou možností v podnikovém prostředí jako cenově dostupná a snadno ovladatelná alternativa,“ uzavírá Lynch.
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
1,221 |
24,9 % |
3,235 |
26,6 % |
–62,3 % |
2. Acer |
1,129 |
23,1 % |
1,428 |
11,7 % |
–20,9 % |
3. Dell |
876 |
17,9 % |
1,005 |
8,3 % |
–12,8 % |
4. HP |
775 |
15,8 % |
4,364 |
35,9 % |
–82,2 % |
5. Asus |
460 |
9,4 % |
879 |
7,2 % |
–47,7 % |
ostatní |
437 |
8,9 % |
1,245 |
10,2 % |
–64,9 % |
Celkem |
4,898 |
100,0 % |
12,156 |
100,0 % |
-59,7 % |
Zdroj: Canalys