Společnost Canalys ve své nejnovější zprávě přináší přehled z trhu PC, tabletů a chromebooků. Analytici zjistili, že celosvětové dodávky ve čtvrtém kvartálu 2022 klesly o 21 % na 105,6 milionu kusů. Za celý rok tak trh oslabil o 13 % na 434,5 milionu.
Odolnost v posledních třech měsících roku prokázaly tablety, jejichž dodávky stouply o mírné 1 % na 42,3 milionu kusů. Za celý rok 2022 nicméně segment vykázal 5% pokles na 150,8 milionu. Chromebooky v posledním čtvrtletí klesly o 10 %, za celý rok se pak propadly takřka o polovinu na 17,7 milionu kusů.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
25,499 |
24,1 % |
24,256 |
18,2 % |
5,1 % |
2. Lenovo |
17,942 |
17,0 % |
26,500 |
19,8 % |
–32,3 % |
3. HP |
13,220 |
12,5 % |
18,646 |
14,0 % |
–29,1 % |
4. Dell |
10,883 |
10,3 % |
17,279 |
12,9 % |
–37,0 % |
5. Samsung |
8,308 |
7,9 % |
7,862 |
5,9 % |
5,7 % |
ostatní |
29,793 |
28,2 % |
39,079 |
29,2 % |
–23,8 % |
Celkem |
105,645 |
100 % |
133,622 |
100 % |
-20,9 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
87,864 |
20,2 % |
90,007 |
18,0 % |
–2,4 % |
2. Lenovo |
79,290 |
18,2 % |
99,667 |
20,0 % |
–20,4 % |
3. HP |
55,314 |
12,7 % |
74,140 |
14,9 % |
–25,4 % |
4. Dell |
50,011 |
11,5 % |
59,560 |
11,9 % |
–16,0 % |
5. Samsung |
32,156 |
7,4 % |
35,637 |
7,1 % |
–9,8 % |
ostatní |
129,882 |
29,9 % |
140,215 |
28,1 % |
–7,4 % |
Celkem |
434,517 |
100 % |
499,226 |
100 % |
-13,0 % |
Zdroj: Canalys
Mírný optimismus pro tablety
Z pohledu tabletů si první příčku mezi výrobci bezpečně drží Apple, jehož tržní podíl se ve čtvrtém kvartálu vyšplhal na 46 %. Druhé místo patří Samsungu, jenž s velkým odstupem drží 18% podíl na trhu, následují Amazon, Lenovo a Huawei.
Poptávku na konci roku podle analytiků pomohly zvýšit výrazné slevy a další propagační akce. Na trhu tabletů se nicméně dle Canalysu podepíše utahování opasků komerční a veřejné sféry, jelikož organizace prozatím odkládají některé plány digitální transformace, které zahrnovaly nákup tabletů.
„Navzdory poklesu oproti roku 2021 byly objemy dodávek tabletů v roce 2022 výrazně nad úrovní před pandemií. Co víc, příležitosti pro budoucí růst zůstávají nedotčené,“ říká Himani Mukkaová z Canalysu.
Podle Mukkaové je i nadále vysoká potřeba digitalizace na rozvojových trzích, kde kvůli ceně i konektivitě častěji upřednostňují tablety před notebooky. „Vendoři se snaží do tohoto segmentu vstoupit a ukořistit si výhodu prvního hráče pro sebe,“ dodává.
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu tabletů 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
19,480 |
46,0 % |
16,443 |
39,2 % |
18,5 % |
2. Samsung |
7,612 |
18,0 % |
6,899 |
16,5 % |
10,3 % |
3. Amazon |
3,566 |
8,4 % |
3,948 |
9,4 % |
–9,7 % |
4. Lenovo |
2,334 |
5,5 % |
4,742 |
11,3 % |
–50,8 % |
5. Huawei |
1,441 |
3,4 % |
2,239 |
5,3 % |
–35,6 % |
ostatní |
7,916 |
18,7 % |
7,633 |
18,2 % |
3,7 % |
Celkem |
42,349 |
100 % |
41,904 |
100 % |
1,1 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 4 – Vývoj globálního trhu tabletů 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Annual |
1. Apple |
60,844 |
40,3 % |
61,046 |
38,6 % |
–0,3 % |
2. Samsung |
29,024 |
19,2 % |
30,099 |
19,0 % |
–3,6 % |
3. Amazon |
13,646 |
9,0 % |
13,235 |
8,4 % |
3,1 % |
4. Lenovo |
11,558 |
7,7 % |
17,467 |
11,0 % |
–33,8 % |
5. Huawei |
6,287 |
4,2 % |
9,189 |
5,8 % |
–31,6 % |
ostatní |
29,454 |
19,5 % |
27,253 |
17,2 % |
8,1 % |
Celkem |
150,813 |
100 % |
158,289 |
100 % |
-4,7 % |
Zdroj: Canalys
Graf 1 – Vývoj trhu tabletů 2016–2022
Zdroj: Canalys
Dočasné skomírání pro chromebooky
Canalys dále uvádí, že ačkoli chromebooky zaznamenaly pokles již šesté čtvrtletí útlumu v řadě, pokles ve čtvrtém kvartálu 2022 byl mírnější než v předchozích pěti čtvrtletích a dodávky se meziročně snížily jen o 10 %.
Segmentu podle analytiků vlily čerstvou krev do žil zejména výrazné maloobchodní slevy a propagační akce pro školy. Celkové dodávky se ovšem oproti roku 2022 propadly o bezmála 50 %, což podtrhuje, jak moc se na chromeboocích podepsal popandemický „návrat do normálu“.
„Vzhledem k tomu, že expanze do komerčního prostředí je v nedohlednu a spotřebitelé budou kvůli krizi škrtit výdaje, výrobci chromebooků čekají, až začne obnovovací cyklus vzdělávacích organizací na klíčových trzích,“ vysvětluje Ishan Dutt z Canalysu.
Analytická společnost vzhledem k tlaku na rozpočty veřejného sektoru očekává, že rok 2023 přinese na poli chromebooků pouze omezené příležitosti, během kterých se výrobci i prodejní kanály budou snažit uvolnit zásoby.
„Významnější růst očekáváme až v roce 2024, kdy skončí životnost zařízení nakoupených v době, kdy vrcholila pandemie. Objeví se tak i příležitost dodávat produkty s prémiovými funkcemi, protože studenti i učitelé si při využívání technologií zvykli na určitý standard,“ říká Dutt.
Canalys tak vidí budoucnost chromebooků poměrně pozitivně. „Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacích systémech jsou pevně zakotvené digitální učební osnovy, poptávka po chromeboocích bude z dlouhodobého hlediska konzistentní a cyklická,“ uzavírá Dutt.
Tabulka 5 – Vývoj globálního trhu chromebooků 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Prodej 4Q22 |
Meziroč. změna |
1. HP |
1,021 |
28,6 % |
0,471 |
11,9 % |
116,8 % |
2. Acer |
0,710 |
19,9 % |
0,910 |
23,0 % |
–22,0 % |
3. Lenovo |
0,550 |
15,4 % |
0,749 |
19,0 % |
–26,6 % |
4. Dell |
0,479 |
13,4 % |
0,641 |
16,2 % |
–25,3 % |
5. Asus |
0,456 |
12,8 % |
0,722 |
18,3 % |
–36,8 % |
ostatní |
0,357 |
10,0 % |
0,457 |
11,6 % |
–21,9 % |
Celkem |
3,573 |
100 % |
3,950 |
100 % |
-9,5 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 6 – Vývoj globálního trhu chromebooků 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Meziroč. změna |
1. Acer |
4,251 |
24.0% |
5,159 |
15,2 % |
–17,6 % |
2. Lenovo |
3,711 |
20.9% |
8,136 |
23,9 % |
–54,4 % |
3. HP |
3,524 |
19.9% |
10,250 |
30,2 % |
–65,6 % |
4. Dell |
2,965 |
16.7% |
3,603 |
10,6 % |
–17,7 % |
5. Asus |
1,728 |
9.7% |
3,314 |
9,8 % |
–47,9 % |
ostatní |
1,553 |
8.8% |
3,519 |
10,4 % |
–55,9 % |
Celkem |
17,732 |
100% |
33,981 |
100 % |
-47,8 % |
Zdroj: Canalys
Graf 2 – Vývoj trhu chromebooků 1Q20–4Q22
Zdroj: Canalys