Společnost Canalys představila aktualizovanou zprávu z celosvětového trhu chytrých telefonů, z níž vyplývá, že dodávky se v posledním čtvrtletí loňského roku propadly o 18 % na 296,9 milionu kusů. Za celý rok pak trh oslabil o 12 % na 1,2 miliardy kusů.
Žebříček nejsilnějších výrobců zůstal v roce 2022 beze změny. Prvenství opět obhájil Samsung, jenž dodal 257,9 milionu mobilů a zajistil si tak 22% podíl na trhu. Druhé místo patří společnosti Apple, která s 232,2 miliony drží 19% podíl.
Na třetím místě se umístila společnost Xiaomi se 152,7 milionu dodávek a 13% podílem na trhu. Na čtvrtém a pátém místě se s 10 %, respektive 9 % umístily společnosti Oppo a Vivo.
„Přední trhy se ke konci roku 2022 potýkaly s prudkým poklesem dodávek, což tvrdě zasáhlo zejména společnosti Samsung a Apple,“ uvádí Sanyam Chaurasia z Canalysu s tím, že evropský region si připsal historicky nejhorší výkon za čtvrtý kvartál.
„Kvůli ekonomickým potížím se snižují spotřebitelské výdaje i v Severní a Latinské Americe. Vendoři musí pečlivě plánovat uvádění nových produktů na trh, jelikož maloobchodníci a telekomunikační společnosti se zdráhají navyšovat zásoby,“ dodává.
Opatrné našlapování
„Apple i Samsung budu v roce 2023 těžit ze své dominantní pozice v oblasti prémiových zařízení, což jim zajistí lepší pozici pro překonávání přetrvávajících nejistot,“ vysvětluje Le Xuan Chiew z Canalysu.
Amber Liuová z Canalysu dodává, že letošní rok bude pro výrobce chytrých telefonů náročný, i proto, že aktuální makroekonomické trendy ukazují na rostoucí riziko globální recese.
„Cesta k oživení trhu chytrých telefonů je zahalena nejistotami. Výrobci a prodejní kanály budou pozorně sledovat dynamiku trhu a zaujmou spíše opatrný přístup. Menší výrobci se zase musí zefektivnit portfolio a hledat skulinky na trhu,“ říká Liuová.
„Na druhou stranu populární značky budou hledat cesty, jak zvýšit poptávku prostřednictvím zavedených ekosystémů IoT, diferencovaných nabídek prémiových zařízení a efektivních strategií prodejních kanálů a propagace,“ uzavírá.
Tabulka 1 – Vývoj trhu chytrých telefonů v 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
73,2 |
25 % |
82,6 |
23 % |
–11 % |
2. Samsung |
58,3 |
20 % |
70,5 |
19 % |
–17 % |
3. Xiaomi |
33,2 |
11 % |
45,4 |
13 % |
–27 % |
4. Oppo |
28,5 |
10 % |
33,8 |
9 % |
–16 % |
5. Vivo |
23,9 |
8 % |
28,5 |
8 % |
–16 % |
ostatní |
79,8 |
27 % |
101,5 |
28 % |
–21 % |
Celkem |
296,9 |
100 % |
362,3 |
100 % |
-18 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj trhu chytrých telefonů v 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
257,9 |
22 % |
274,5 |
20 % |
–6 % |
2. Apple |
232,2 |
19 % |
230,1 |
17 % |
1 % |
3. Xiaomi |
152,7 |
13 % |
191,2 |
14 % |
–20 % |
4. Oppo |
113,4 |
10 % |
145,0 |
11 % |
–22 % |
5. Vivo |
101,9 |
9 % |
129,9 |
10 % |
–22 % |
ostatní |
335,2 |
28 % |
380,7 |
28 % |
–12 % |
Celkem |
1 193,3 |
100 % |
1 351,4 |
100 % |
-12 % |
Zdroj: Canalys