Společnost Canalys přináší přehled dění na trhu chytrých osobních audiozařízení, které v prvním čtvrtletí 2024 vykázalo známky oživení. Dodávky podle nejnovějších odhadů meziročně vzrostly o 6 % na 90 milionů kusů.
K pozitivnímu výsledku přispěly především sluchátka typu True Wireless Stereo (TWS) a bezdrátová sluchátka, jejichž dodávky vzrostly o 8 %, resp. 12 %. Hlavní hráči podle analytiků aktivně hledají nové příležitosti pro rozvoj v různých segmentech trhu, což vnáší do odvětví živou vodu.
Graf 1 – Vývoj trhu podle kategorií
Zdroj: Canalys
„Trh TWS se s rostoucím povědomím spotřebitelů ustálil, což vede k tomu, že se prodejci při růstu více spoléhají na cenové strategie,“ komentuje vývoj Jack Leathem z Canalysu.
Například společnost Xiaomi zvýšila svůj podíl na trhu tím, že vstoupila do segmentu střední a nižší třídy s produkty s cenovkou začínající na 15 dolarech. Tím úspěšně překonala Samsung a stala se druhým největším hráčem s růstem o 61 %.
Nastražte boltce, je tu OWS
Canalys rovněž poukazuje na mimořádný potenciál sluchátek typu Open Wearable Stereo (OWS) s konstrukcí, která se zpravidla přichycuje za ušní boltce. Podle analytiků se jedná o dosud neprobádaný segment s malou konkurencí, který navíc zaznamenal v prvním čtvrtletí silný dvouciferný růst.
Má to ale háček. Tento vzkvétající trh se totiž potýká s dominancí špičkových značek ve špičkovém segmentu a nekonzistentní kvalitou základních produktů s bílým štítkem. Zákazníci tak mají se sluchátky tohoto typu ne vždy výtečnou zkušenost, což bude bránit širšímu přijetí.
Graf 2 – Vývoj trhu podle značek a průměrných prodejních cen
Zdroj: Canalys
„Zatímco cenově dostupné produkty mohou přilákat počáteční zájem spotřebitelů, špatné uživatelské zkušenosti povedou k negativnímu vnímání, což ovlivní širší přijetí této kategorie,“ shrnuje Claire Qin z Canalysu.
Prostor pro zajímavou stopu
„Přestože se trh nachází v počáteční fázi oživení s jednociferným růstem, hráči aktivně hledají nové příležitosti, jak diverzifikovat produktové řady a zpřesňovat segmentaci trhu,“ všímá si Cynthia Chen z Canalysu.
Vendoři podle ní zlepšují kvalitu výrobků, optimalizují zacílení a dohlíží na neustálý rozvoj trhu, aby mohli aktivně řešit problémy, které vystanou. Na trhu s velkým potenciálem je podle analytičky čím dál důležitější neusínat na vavřínech a neustále se mít v pozoru co do inovací a diverzifikace.
„Společnosti, které vypilují kvalitu produktů a správně trefí segmentaci trhu, budou v čele a promění svět chytrého osobního audia ve svět s bujnou aktivitou a zajímavým potenciálem,“ uzavírá Cynthia Chen.
Zdroj: Canalys