Společnost Canalys informuje, že celosvětový trh PC (včetně tabletů) v prvním čtvrtletí 2021 vyrostl o silných 53,1 % na 122,1 milionu kusů. Hnacím motorem je poptávka po chromeboocích a tabletech, která vyskočila o 274,6 %, resp. 51,8 %.
Výrobci chromebooků zažívají žně – například lídr tohoto segmentu HP ve sledovaném období posílil o 633,7 % a překonal hranici 4 milionů dodaných zařízení. Druhé Lenovo si polepšilo o 308,8 % na 3,1 milionu kusů.
„Chromebooky se staly skutečně mainstreamovým zbožím,“ popisuje Brian Lynch z Canalysu. „Většina dodávek nadále směřuje do vzdělávacího sektoru, sledujeme ale i růst zájmu ze strany spotřebitelů a tradičních podnikových zákazníků.“
Tabletům neohroženě vládne Apple
Canalys dále uvádí, že z růstu se radují i výrobci tabletů. Vedoucí Apple v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vyrostl o 50,3 % na 15,2 milionu dodaných zařízení, následovaný Samsungem, jenž vykázal 59,9% růst.
Dokonce trojciferné zlepšení zaznamenaly společnosti Lenovo a Amazon, konkrétně o 133,5 %, resp. 197,9 %. Naopak Huawei na páté příčce meziročně oslabilo o 27,9 %, zejména kvůli odloučení značky Honor.
„Trh tabletů svým oslnivým návratem na výsluní překonává veškerá očekávání,“ komentuje vývoj Himani Mukka z Canalysu. „Výrobci těží z vysoké poptávky po cenově dostupných výpočetních zařízeních s odpovídající konektivitou.“
Celkovému trhu PC vládne Lenovo, které na začátku roku 2021 dodalo 24 milionů PC, tabletů a chromebooků. Na druhé příčce se s 22,1 miliony kusy umístil Apple, třetí místo si zajistilo HP s 19,3 miliony a meziročním růstem o 64,2 %.
Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu chromebooků v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. HP |
4,364 |
36,4 % |
0,595 |
18,6 % |
633,7 % |
2. Lenovo |
3,108 |
25,9 % |
0,760 |
23,8 % |
308,8 % |
3. Acer |
1,428 |
11,9 % |
0,514 |
16,1 % |
178,1 % |
4. Samsung |
1,200 |
10,0 % |
0,051 |
1,6 % |
2 233,0 % |
5. Dell |
1,005 |
8,4 % |
0,503 |
15,7 % |
99,9 % |
ostatní |
874 |
7,3 % |
0,775 |
24,2 % |
12,8 % |
Celkem |
11,979 |
100,0 % |
3,198 |
100,0 % |
274,6 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
15,187 |
38,2 % |
10,106 |
38,6 % |
50,3 % |
2. Samsung |
8,000 |
20,1 % |
5,002 |
19,1 % |
59,9 % |
3. Lenovo |
3,782 |
9,5 % |
1,620 |
6,2 % |
133,5 % |
4. Amazon |
3,453 |
8,7 % |
1,159 |
4,4 % |
197,9 % |
5. Huawei |
2,143 |
5,4 % |
2,974 |
11,4 % |
-27,9 % |
ostatní |
7,159 |
18,0 % |
5,309 |
20,3 % |
34,9 % |
Celkem |
39,724 |
100,0 % |
26,171 |
100,0 % |
51,8 % |
Zdroj: Canalys
Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu PC (včetně tabletů) v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
24,044 |
19,7 % |
14,440 |
18,1 % |
66,5 % |
2. Apple |
22,061 |
18,1 % |
13,325 |
16,7 % |
65,6 % |
3. HP |
19,255 |
15,8 % |
11,726 |
14,7 % |
64,2 % |
4. Dell |
13,016 |
10,7 % |
10,511 |
13,2 % |
23,8 % |
5. Samsung |
9,745 |
8,0 % |
5,403 |
6,8 % |
80,4 % |
ostatní |
33,996 |
27,8 % |
24,345 |
30,5 % |
39,6 % |
Celkem |
122,117 |
100,0 % |
79,750 |
100,0 % |
53,1 % |
Zdroj: Canalys