Společnost Canalys ve své aktuální zprávě informuje, že celosvětový trh chytrých osobních audiosystémů zahrnující sluchátka a další audio zařízení pro osobní použití ve třetím čtvrtletí výrazně oživil. Dodávky meziročně stouply o 15 % na 126 milionů kusů.
Navíc jde o třetí po sobě jdoucí čtvrtletí růstu, což naznačuje, že se trh definitivně zotavil z problémů, jimž čelil v roce 2023. Dvouciferné zlepšení zaznamenaly všechny hlavní kategorie produktů, což podtrhuje příznivý výhled pro globální trh.
„Klíčovou roli při podpoře růstu v regionu APAC i v celosvětovém měřítku zaznamenal indický trh, jenž vykázal 51% nárůst dodávek a oproti třetímu čtvrtletí 2023 přidal přibližně 9 milionů kusů,“ komentuje Jack Leathem z Canalysu.
Bující kategorie open ear
Ve třetím kvartálu se výrazně dařilo kategorii sluchátek s otevřenou konstrukcí, což podle analytiků souvisí s nárůstem globálních trendů v oblasti zdraví a fitness. Dodávky v této kategorii se meziročně téměř ztrojnásobily a představují 6 % celkového trhu.
„Klíčovým faktorem tohoto růstu byla zařízení typu Open Wireless Stereo (OWS), v čele se specializovanými značkami, jako jsou Shokz a Sanag. Kromě toho do této okrajové kategorie vstoupili také větší vendoři, kteří se snaží zaujmout nové demografické skupiny spotřebitelů,“ poznamenává Cynthia Chenová z Canalysu.
Hlavním trhem pro sluchátka s otevřenou konstrukcí zůstává Čína s 59 % podílem na celosvětovém trhu, ačkoli značka Shokz výrazně expandovala v Severní Americe a západní Evropě – na tyto regiony nyní připadá 39 % dodávek společnosti, což představuje meziroční zlepšení o osm procentních bodů.
Strategické kroky výrobců
„Čínské audio značky rychle expandují na mezinárodních trzích, což odráží strategický obrat směrem k zahraničním trhům s cílem podpořit dodávky a povědomí v silné domácí konkurenci. Tyto značky získávají podíl tím, že uvádějí na trh základní produkty, kterými oslovují spotřebitele konkurenčních značek,“ říká Chenová.
„Jakmile si však tyto značky vytvoří stabilní podíl na trhu, bude jejich dalším úkolem přeorientovat se na vývoj kvalitnějších a inovativnějších nabídek, což je posun nezbytný pro udržení konkurenceschopnosti ve střednědobém až dlouhodobém horizontu,“ doplňuje analytička.
Aby vendoři na přeplněném trhu s chytrým osobním audiem vynikli, měli by upřednostňovat pokrok v základních zvukových technologiích, jako je ANC a prostorový zvuk, a zároveň zavádět vizuálně výrazné funkce, domnívají se odborníci z Canalysu.
„Například některé modely JBL nyní nabízejí nabíjecí pouzdra s dotykovým displejem, která nabízejí jedinečný interaktivní zážitek. Rovněž není od věci pouštět se do odvážných barevných variant, průsvitných pouzder a spolupráce se známými značkami, což je nezbytné pro upoutání pozornosti zákazníků a posílení pozic na nových i zavedených trzích,“ uzavírá Leathem.
Graf – Vývoj trhu chytrých osobních audiosystémů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q24 |
Podíl 3Q24 |
Prodej 3Q23 |
Podíl 3Q23 |
Meziroč. změna |
1. Apple* |
21,3 |
16,9 % |
23,4 |
21,3 % |
–9,2 % |
2. Samsung* |
11,0 |
8,7 % |
9,2 |
8,4 % |
19,4 % |
3. Boat |
10,4 |
8,2 % |
6,5 |
5,9 % |
59,6 % |
4. Xiaomi |
7,1 |
5,7 % |
4,3 |
3,9 % |
64,5 % |
5. Sony |
5,6 |
4,4 % |
5,2 |
4,7 % |
7,3 % |
ostatní |
70,8 |
56,1 % |
61,4 |
55,8 % |
15,3 % |
Celkem |
126,2 |
100,0 % |
110,1 |
100,0 % |
14,6 % |
*Apple zahrnuje Beats; Samsung zahrnuje dceřiné společnosti Harman
Zdroj: Canalys