Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětové dodávky tabletů i chromebooků klesly již čtvrté čtvrtletí v řadě. Zatímco trh tabletů meziročně poklesl o 11 % na 34,8 milionu kusů, poptávka po chromeboocích se propadla dokonce o 57 % na 5,1 milionu.
Apple, jednička na trhu tabletů, ve druhém kvartálu 2022 klesl o 15 % a celosvětově dodal 12,1 milionů iPadů. Samsung se umístil na druhém místě se 7,0 miliony dodaných kusů a navzdory 13% meziročnímu poklesu si udržel konzistentní podíl na trhu.
Třetí příčka patří Lenovu, které meziročně oslabilo o 25 % na 3,5 milionu kusů. Z růstu se naopak může těšit Amazon, jehož dodávky vzrostly o 6 % na 3,3 milionu kusů. První pětku uzavírá Huawei s 26% meziročním poklesem a 1,7 milionem dodaných tabletů.
Sezónní zájem pomůže
„Pokles dodávek tabletů urychlil zejména propad spotřebitelské a vzdělávací poptávky,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu s tím, že spotřebitele aktuálně trápí inflace a obavy z recese, kvůli kterým přehodnocují své výdaje.
„Na rozdíl od notebooků nejsou tablety životně důležité pro produktivitu firmy, takže komerční poptávka nepomohla vyrovnat pokles spotřebitelských nákupů,“ doplňuje Mukkaová. Dodává však, že menší nárůst poptávky by měly zajistit prodejní akce spojené se začátkem školního roku.
Po velkém boomu…
Globální trh chromebooků po loňském rapidním nárůstu poptávky ze vzdělávacího sektoru na klíčových trzích klopýtl. Lídrem trhu je Acer, jenž ovládá více než čtvrtinu trhu. Ačkoli výrobce dodal o 28 % méně chromebooků než před rokem, ve srovnání s konkurenty jde ještě o relativně malý pokles.
Na druhém místě se udrželo Lenovo, jehož dodávky meziročně klesly o 56 %. Vůbec největší propad mezi předními vendory utrpělo HP – kvůli závislosti na americkém vzdělávacím sektoru si připsal 79% pokles dodávek.
Brian Lynch z Canalysu podotýká, že chromebooky po velkém boomu zažívají čtvrté období poklesu v řadě. To souvisí zejména s očekávaným nasycením poptávky na dvou největších vzdělávacích trzích pro chromebooky, USA a Japonska.
„Nyní je globální trh Chromebooků nastaven na období konzistentnějšího výkonu, s nižšími počty zásilek a tradičnější sezónností, než jaká byla pozorována během pandemie,“ objasňuje Lynch.
… pomalejší stabilizace
V posledních měsících podle analytické společnosti došlo v channelu k velkému nárůstu zásob chromebooků. Zařízení se totiž vedle slábnoucí vzdělávací poptávky potýkají i s nezájmem v podnikovém segmentu.
Canalys nicméně dodává, že není všem dnům konec. Navzdory nedávným velkým poklesům se chromebooky dodávají ve výrazně vyšších počtech než před pandemií a nyní navíc podle analytiků zaznamenaly dvě po sobě jdoucí čtvrtletí sekvenčního růstu.
„Budoucí iniciativy v oblasti digitálního vzdělávání v různých zemích se budou i nadále zaměřovat na zařízení se systémem Chrome OS a nabízet nové příležitosti k růstu,“ uzavírá Lynch.
Zdroj: Canalys