Slovo „cloud“ vyskakovalo nejen na prodejce a dodavatele řešení oblasti IT v roce 2010 zpoza každého rohu. Výrobci představovali možnosti spolupráce, pořádali konference a chlubili se úspěchy. Ale může dnes již každý zvednout ruku a říct: „Ano, vím co je to cloud a jaké jsou jeho možnosti?“ Zkusme se na termín cloud computingu podívat méně technicky. Jak vysvětlit výhody a nevýhody cloudu zákazníkům?
Život bez pevného disku
Cloud computing jsou v podstatě všechny běžné aktivity, které děláte na svém počítači od práce s aplikacemi až po ukládání dat, avšak vše z toho probíhá on-line. Tato data jsou pak uložena „někde v cloudu“, lépe řečeno na serveru poskytovatele, tudíž k nim má uživatel přístup kdykoliv z jakéhokoliv zařízení s připojením k internetu. Jednoduchou ukázkou budiž Google Docs, které zahrnují textový a tabulkový procesor a nástroj pro úpravu prezentací včetně chráněného ukládání dat a souborů na serverech Googlu.
Aby klient mohl služeb a možností v cloudu využívat, potřebujete prohlížeč nebo jinou desktopovou aplikaci, která zprostředkuje komunikaci se vzdálenými servery. Z uživatelského hlediska je tedy hlavní výhodou přístup k datům a aplikacím z různých zařízení - počítače, notebooku, mobilu či tabletu bez omezení číst a ukládat data na jeden disk.
Co lze dodávat jako službu?
Cloud si můžete představit také jako portfolio služeb se základním členěním na tři kategorie. Jednoduše řešeno software jako služba (SaaS) zahrnuje všechny aplikace, které uživatel může používat prostřednictvím prohlížeče. Mění se tak způsob licencování, kdy uživatel platí za přístup nebo chcete-li čas, po který aplikaci používá.
Infrastruktura jako služba (IaaS) v podstatě představuje vzdálený hosting virtuálního stroje. Veškerou péči o servery, data centra a ostatní příslušenství pak zajišťuje poskytovatel bez ohledu na to, zda se jedná o fyzické či virtualizované řešení. Klient platí za výkon, čas a kapacitu.
Komplexní kategorií je platforma jako služba (PaaS), která pokrývá všechny prostředky a rozhraní pro vývoj aplikací a jejich nasazení on-line.
Důvěra klíčem k úspěchu
Ve veřejném cloudu, vykázal software jako služba významný růst. Příjmy vedoucího poskytovatele SaaS, společnosti Salesforce.com, se v roce 2010 téměř zdvojnásobily na 2 miliardy dolarů. Microsoft, SAP i Oracle, ti všichni již nabízí software jako službu v plné parádě.
Na druhou stranu úspěch Amazonu, vedoucího dodavatele infrastruktury jako služby, podle různých zdrojů vloni zdaleka nedosáhl plánovaného obratu 650 milionů dolarů. Výsledky pro Microsoft Windows Azure a Google App Engine zatím také nebyly zveřejněny, ale podle prvotních odhadů se hlavní hráči dělí o poměrně malý trh.
Ačkoliv hlavním argumentem je úspora nákladů, mnoho firem se zdráhá svěřit své prostředky a data do rukou poskytovatelů. Předním prodejním tématem by tedy měla být důvěra založená na stabilitě a bezpečnosti služeb.
Pro malé podniky byl veřejný cloud doposud podstatně zajímavější ať už z pohledu vedení účetnictví, CRM či zálohování dat. Velké podniky však svůj konzervatismus vůči SaaS začaly překonávat teprve nedávno a spíše si drží odstup. Zřejmě i v případě cloudu bude zatím platit nepsané pravidlo, že malé podniky si kanceláře pronajímají, ale korporace vlastní celé budovy (a servery).