Fenomén chytrých hodinek bude jednou ze sledovaných odvětví ICT trhu v roce 2014. Přestože je současný trh s tímto druhem zařízení nicotný v porovnání nejen s chytrými telefony, ale i jinými druhy zařízení nošených na těle, například Google Glass nebo nejrůznějšími monitory používanými při sportu, velcí hráči mají zájem na tom, aby segment rostl. Google chce předvést svůj model během léta, Apple údajně na podzim a pozadu údajně nechce zůstat ani Microsoft.
Drahé nic... zatím
Aby však chytré hodiny našly cestu k uživatelům, budou napřed muset překonat řadu překážek. Většina současných modelů například není schopná fungovat samostatně a vyžaduje propojení s chytrým telefonem, je pro ně dostupné minimum aplikací a ceny se pohybují v rozmezí 200-300 dolarů.
To je pro zařízení, které vás zatím v zásadě jen ušetří hledání telefonu po kapsách, protože si můžete přečíst e-mail nebo zjistit čas na zápěstí, příliš mnoho.
Některé modely sice disponují funkcemi fitness monitorů, případně jsou vybaveny fotoaparáty, mikrofony nebo reproduktory. Ani to však nestačí a současná nabízená hodnota chytrých hodinek je přinejmenším sporná.
Vyloučení půlky zákazníků
Dalšími problémy, které bude potřeba vyřešit, jsou velikost a vzhled. Analytici například upozorňují, že současné modely jsou příliš velké pro ženy. Angela McIntyre, analytička společnosti Garter, doslova hovoří o vyloučení poloviny potenciálních zákazníků díky této vlastnosti.
„Když si je nasadím, jsou silnější než moje zápěstí, a to je nemám nijak tenké,“ uvedla Angela McIntyre. „Už jenom tím odradíte polovinu trhu. Další problémem chytrých hodinek je jejich vzhled – je to černá krabice. Pomohlo by, kdyby je vyráběli v podobě konvenčních hodinek, chtělo by to nějakou jiskru.
Tato zařízení se potřebují takovou nabídku hodnoty, aby ji zákazníci pochopili a chtěli. Pokud nějaká společnost přijde s dobrým designem, větším počtem aplikací a přijatelnou cenou, může uspět. Zatím jsem ale na takové řešení nenarazila.“
Novinky na trhu
Příklady nedostatečné výbavy chytrých hodinek lze vidět i mezi nejnovějšími zařízeními na trhu. Mezi ně patří Samsung Galaxy Gear, uvedené na podzim. Gear umí po spárování s mateřským telefonem nebo phabletem telefonovat, pořizovat fotografie, stahovat aplikace, brouzdat po internetu nebo kontrolovat emaily, to vše za 300 dolarů.
Druhá generace Sony Smartwatch se prodává „jen“ za 200 dolarů, ale neumí například zprostředkovat telefonní hovory.
Žádná z dostupných aplikací, ani nejnovější výsledek spolupráce Samsungu a serveru eBay, díky kterému lze na Gear sledovat aukce a rychle přihazovat, však nestačí na ospravedlnění ceny těchto zařízení, zcela závislých na mobilním nebo bezdrátovém přípojení mateřského telefonu.
Odkud přijde inovace?
Představitelé velkých firem uznávají, že nošené technologie včetně chytrých hodinek jsou zatím v plenkách. To však znamená potenciál, který někdo bezesporu v příštích letech využije. Svěží vítr možná na trh přinese Apple, jemuž se v minulosti už dvakrát podařilo změnit podobu trhu pomocí iPodu a iPhonu.
Případný „iWatch“ s technologií iBeacon by mohl otevírat dveře, odemykat auta, nebo by se jeho prostřednictvím dalo platit v obchodech. Hodinky by mohly být ovládány hlasem nebo gesty, což eliminuje nutnost velkého dotykového displeje a zmenší rozměry zařízení. Možnosti využití jsou velmi široké a sáhnout po nich samozřejmě může nejen Apple, ale kterýkoliv jiný výrobce.
Řeč čísel
Analytici z Canalys odhadují prodej chytrých hodinek v roce 2014 na 5 milionů. V Gartneru jsou trochu optimističtější a uvádějí 7 milionů kusů. Ve srovnání s odhadovanou miliardou kusů chytrých telefonů však chytré hodinky jen kamínkem proti skále. Když už je však řeč o kamíncích...
Chytré hodinky Pebble („pebble“ je anglicky „oblázek“) za 150 dolarů, projekt financovaný 85 000 investorů na Kickstarteru, podle analytiků vyčnívají z řady.
„Pebble jsou nejlepší chytré hodinky na trhu, přestože jsou poměrně jednoduché,“ tvrdí Daniel Matte ze společnosti Canalys. „Těch pár věcí, co umí, umí dobře. Pořád to ale není nijak skvělé zařízení.“
Pebble se umí propojit s telefony běžícími na iOS a Androidu, je relativně kompaktní a stojí za ním údajně tisíce vývojářů aplikací. Brzy má být uvedena například iControl pro ovládání bezpečnostních alarmů, aplikace pro FourSquare nebo fotografická aplikace pro GoPro.
V současnosti hodinky umí oznamovat e-maily, budíky a další signály z mateřského zařízení, přehrávat hudbu nebo spouštět základní fitness aplikace.
David Matte považuje rozmezí 100-150 dolarů za přijatelnou cenu pro zařízení tohoto druhu a Pebble se do něj těsně vejde.
Budoucnost na zápěstí
Budoucnost chytrých hodinek vidí David Matte ve spojení s principem chytrých náramků (smart bands), používaných pro sport a fitness. Výrobci hodinek by se podle něj měli zaměřit i na estetickou stránku těchto zařízení.
Učit by se mohli například od Nike nebo Jawbone, kteří na vizuální podobu myslí u svých náramků Nike+ Fuel Band SE (149 nebo 169 dolarů podle modelu) resp. Jawbone Up24 (149 dolarů). Obě zařízení fungují ve spojení s iOS, ale nemají podobu konvenčních hodinek.
„Chytré náramky jsou příští velká věc v odvětví konzumní elektroniky,“ je přesvědčený David Matte.
Kromě Samsungu, Sony, Nike a případně i Pebble se na nadcházejícím veletrhu CES očekává představení chytrých hodinek značek Basis Science, Burg, Connected Device, Dennco, Ezio, Filip, Kreyos, Kronoz, MetaWatch, Mio, Neptune, Polar, Qualcomm nebo TomTom.
Zdroj: IDG News Service