Podle společnosti Visa Europe mají české e-shopy jeden nedostatek: nedá se v nich platit kartou. Ukazatel, který Visu z očividných důvodů zajímá, tedy podíl terminalizovaných e-shopů, u nás má dosahovat překvapivě pouze 10 %, zatímco ve Spojeném království je možné platit kartou v 70 %. Počet e-shopů v obou zemích je přitom přibližně stejný, zhruba 37 tisíc.
„Zatímco cizinci z ekonomicky vyspělých zemí jsou zvyklí platit i na internetu kartou, u nakupujících z postkomunistických zemí, tedy včetně Slovenska nebo Česka, zatím v internetovém prostředí stále vítězí hotovost nebo platby na dobírku,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro ČR a SR.
Už máte anglickou verzi svého e-shopu?
Visa Europe zároveň zveřejnila statistiku za období od října 2014 do srpna 2015 týkající se cizinců nakupujících v českých e-shopech. Nepřekvapí, že nejvíce u nás za sledované období utratili Slováci, a to zhruba 950 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o více než 50 %.
Na druhém místě jsou Britové s necelou půlmiliardou korun a na třetím Američané s více než 400 miliony korun. Jejich útraty se meziročně zvýšily o 170 %, respektive 130 %. Další dvě pozice pak patří Němcům a Rusům. Rusové v předchozím období zaujímali druhou příčku.
Podle údajů Visa Europe cizinci na tuzemských e-shopech nejvíce zaplatili za cestování, tedy například za lístky na dopravu, v cestovních kancelářích nebo za pronájem dopravních prostředků (zhruba 1,3 miliardy korun). Druhou největší kategorií pak bylo spotřební zboží, jako jsou mobilní telefony, šperky nebo knihy (přes 890 milionů korun).
Graf – Největší zahraniční zákazníci českých e-shopů
Zdroj: Visa Europe