Projekt Hlídač shopů si po roce opět posvítil na Black Friday, svátek všech výprodejů. Ve srovnávači se kromě velké trojky Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz objevily i nově monitorované obchody, například TS Bohemia a Mironet.
Hlídač shopů uvádí, že dlouhodobě monitorované velké e-shopy se poučily a snaží se vyvarovat klamavých praktik, nicméně některé z nich zkoušejí nové triky mimo Black Friday. Jiné internetové obchody se zase dopustily více chyb v naceňování produktů.
Není sleva jako „sleva“
Mezi klíčové poznatky patří i to, že počet produktů narostl jak v celkové nabídce e-shopů, tak v rámci akce. Reálná sleva však byla stále podstatně menší než uváděná: například Alza deklarovala slevu v průměru 32 %, reálně se však vyšplhala na 22 %.
Podobně dopadlo i CZC.cz (uváděná sleva 32 %, reálná 31 %), reálné slevy na Mallu dokonce dosáhly v průměru jen 18 % oproti deklarovaným 34 %. U Mironetu průměrná reálná sleva převýšila uváděnou o dva procentní body, šlo však o chyby při naceňování některých produktů.
Prakticky všechny e-shopy (s výjimkou CZC.cz) pak podle Hlídače uměle navýšily přeškrtnutou cenu při zařazení produktu do Black Friday. Mnohé obchody také jako doporučenou maloobchodní cenu uváděly jinou (vyšší) částku, než jako udává výrobce na svém webu.
Kouzlení s cenovkami
Jako konkrétní případ čarování s cenami uvádí Hlídač shopů nabídku reproduktorů Yenkee YSP 2001BE na Mironetu. Prodejce ho v rámci Black Friday nabízel s lákavou 57% slevou z 1 735 Kč na 739 Kč.
Hlídač ovšem podotýká, že celý měsíc před akcí reproduktory ten samý e-shop prodával za 238 Kč, což je standard na trhu. Pokud se tedy zákazník nechal černopáteční akcí zlákat, zaplatil třikrát více, než kdyby koupil před Black Friday.
Hlídač shopů upozorňuje, že Mironet nelze obvinit z klamavé praktiky, jelikož dané reproduktory skutečně prodával za 1 735 po dobu sedmi dní. Jde však o případ, nad kterým lze přinejmenším tázavě pozvednout obočí.
Detailní pohled Hlídače shopů na letošní Black Friday najdete zde.
Zdroj: Hlídač shopů