Podle průzkumu auditorské a poradenské společnosti BDO slyšely téměř všechny české firmy (96 %) o Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a znají termín jeho zavedení. Jen slyšet však očividně nestačí. Ačkoliv se 3 ze 4 firem již začaly připravovat, hned v první fázi příprav narazily na zdržení při seznamování se s právním rámcem.
Čtvrtina firem netuší, kdy vlastně dosáhnou souladu
Jen 54 % oslovených společností se domnívá, že bude v době, kdy vejde GDPR v účinnost, v poslední fázi příprav. Čtvrtina odhaduje, že všechny potřebné změny dokončí měsíc až půl roku po termínu. Tento stav panuje i přes to, že 90 % společností si uvědomuje, jak velký postih jim hrozí
Zhruba polovina (54 %) firem se s novým nařízením teprve seznamuje. Téměř každý čtvrtý podnik (23 %) ale již nyní uvádí, že v první den platnosti (25. 5. 2018), nebude mít dokončené všechny nutné změny. Dalších 23 % neví, zda stihne dokončit všechny změny do stanoveného termínu.
Správně nastavené systémy evidující osobní údaje bude do konce roku 2018 mít jen 77 % českých firem. Přibližně čtvrtina (27 %) společností, které budou provádět změny ještě po termínu, netuší, kdy budou mít databáze osobních údajů v plném souladu s nařízením.
Polovina podniků spoléhá na externí pomoc
Zhruba polovina (52 %) dotázaných společností je kvůli GDPR již v alespoň nějakém kontaktu s odborníkem nebo odbornou firmou. Každý třetí podnik plánuje vyčlenit alespoň jednoho pracovníka, který by dohlížel na realizované změny v souvislosti s GDPR.
Necelá polovina (48 %) podniků počítá, že pro splnění nových pravidel bude potřebovat externího dodavatele.
Zhruba čtyři z deseti (42 %) společností podle průlzkum neví, jak vysoké finanční prostředky si v jejich případě změny související s GDPR vyžádají. Téměř každý pátý podnik (19 %) počítá s výdaji do 30 000 korun, 13 % odhaduje výdaje v rozmezí 50 000 až 100 000 korun.
BDO dodává, že část viny na této situaci nese i stát. Vláda zatím nezveřejnila přesné znění nového zákona, který bude požadavky GDPR začleňovat do české legislativy. Mnoho firem proto podle BDO tápe a otálí s přípravou, protože neví, na co se přesně připravovat.
Průzkumu se zúčastnilo přes 150 tuzemských firem ze široké škály odvětví, přičemž nejvíce byly zastoupeny firmy ze segmentů strojírenství (17 %), stavebnictví (15 %) a služeb (13 %).
Ve většině případů se jednalo o malé a střední podniky do 200 zaměstnanců. Většina respondentů dosahovala ročního obratu přes 200 milionů korun, čtvrtina (26 %) pak přes 1 miliardu korun.
Graf – Odpovědi na otázku, v jaké fázi příprav se nacházíte?
Zdroj: BDO