Obliba nakupování vánočních dárků na internetu stále stoupá, což potvrdil průzkum portálu Zboží.cz realizovaný přes Seznam.cz Výzkumník. Zatímco v roce 2011 si pro hledání a nákup vánočních dárků zvolilo internet 74 % dotázaných, letos se na stránky e-shopů podle průzkumu vydá 87 % české internetové populace.
Podobný průzkum Asociace pro elektronickou komerci uvádí nižší podíl a očekává, že v e-shopech letos nakoupí 77 % internetové populace.
Zboží.cz dále uvádí, že celkem dotázaných 83 % nakupujících při nákupu využije internetové srovnávače. Dvě procenta dotázaných se do internetových prodejen vydají vůbec poprvé. Podle portálu může za rostoucí počet nakupujcícíh především zvětšující se důvěra v bezpečnost nakupování na internetu.
„Lidé se naučili být na internetu obezřetnější, při objednávání zboží se nesoustředí jen na cenu a nakupují u prověřených prodejců, popřípadě si neznámé obchody předem ověří. I to může být důvodem zvětšující se důvěry v bezpečnost e-shopů, která od roku 2011 vzrostla ze 77 % na dnešních 86 %,“ uvedl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
O koupi rozhodují srovnávače i dobrá pověst e-shopu
Zvětšující se znalost a výhody internetového nakupování podporuje i rostoucí trend využívání cenových srovnávačů. Za poslední rok je vyzkoušelo o 5 % více lidí, celkem 91 %, přičemž 85 % z nich tuto zkušenost hodnotí pozitivně.
Ačkoliv mohou srovnávače přinést e-shopům nové zákazníky, odebírají jim jejich identitu a nákupní sílu vlastního webu. V rámci srovnávače se pak mohou odlišit pouze cenou a případnými pozitivními referencemi.
Při výběru konkrétního e-shopu spotřebitelé oproti roku 2013 více přihlížejí k reputaci obchodu (nárůst o 4 % na 59 %) a způsobu doručení (nárůst o 4 % na 63 %). Zákazníci si čím dál častěji volí možnost osobního odběru zboží.
Nejčastějšímu dárky pod stromečkem budou kosmetika, knihy nebo oblečení, stranou však nezůstane ani spotřební elektronika.
Graf – Složení dárků pod stromečkem
Zdroj: Zboží.cz