Ataccama: Tři čtvrtiny firem slaví úspěchy s AI, většina má i tak obavy, že bez ní zaspí dobu

31. 12. 2024
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost dat.

Společnost Ataccama zveřejnila výsledky studie Ataccama Data Trust Report 2025, z níž vyplynulo, že firny vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. Celkem 54 % z nich se obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence.

Takřka tři čtvrtiny (74 %) organizací již implementovaly nějakou formu AI, přičemž 77 % z nich uvádí, že jim AI projekty přinášejí pozitivní výsledky. Více než polovina organizací (57 %) spatřuje největší potenciál AI v péči o zákazníky.

Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se podle odborníků stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí.

Strach ze zaostání

Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má umělá inteligence: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %).

Jay Limburn posiluje širší vedení společnosti Ataccama Přečtěte si také:

Jay Limburn posiluje širší vedení společnosti Ataccama

Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.

„Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ říká k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

Pojišťovny sází na kvalitní projekty

Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %).

Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).

Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %).

Analytici si povšimli, že to se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.

Zdravotnictví válčí s implementací

Ne všechny segmenty však podle společnosti Ataccama zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %). 

bitcoin školení listopad 24

Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.

Zdroj: Ataccama

Čtěte dále

Twisto: Trendy v e-commerce bude diktovat AI i důraz na loajalitu zákazníků
Twisto: Trendy v e-commerce bude diktovat AI i důraz na loajalitu zákazníků
Ataccama: Tři čtvrtiny firem slaví úspěchy s AI, většina má i tak obavy, že bez ní zaspí dobu
Ataccama: Tři čtvrtiny firem slaví úspěchy s AI, většina má i tak obavy, že bez ní zaspí dobu
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Zaostřeno na storage: Odpovídá Václav Štajner (QNAP Systems)
Zaostřeno na storage: Odpovídá Václav Štajner (QNAP Systems)
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici