Společnost Apple představila program Self Service Repair, jenž zákazníkům umožní provádět vlastní opravy pomocí originálních dílů a nástrojů značky. Program bude k dispozici začátkem příštího roku v USA a během roku 2022 se rozšíří do dalších zemí.
Apple bude nabízet díly, nástroje a servisní manuály majitelům modelů iPhone 12 a iPhone 13. Zákazníci budou zpočátku moci používat díly k opravě displeje, baterie nebo fotoaparátu, další náhradní díly budou zpřístupněné v průběhu roku.
Zatímco zkraje roku budou moci svépomocí opravovat svá zařízení majitelé výše zmíněných chytrých telefonů, Apple naznačil, že v krátké době zveřejní podobné programy i pro počítače Mac s procesory M1.
„Za poslední tři roky Apple téměř zdvojnásobil počet servisních míst s přístupem k originálním dílům, nástrojům a školením Apple. Nyní poskytujeme možnost pro ty, kteří chtějí provádět opravy vlastnoručně,“ vysvětlil COO Applu Jeff Williams.
Až doposud mělo přístup k originálním dílům, nástrojům a manuálům jen zhruba 5 000 autorizovaných poskytovatelů služeb Apple (AASP) a 2 800 nezávislých servisů.
Právo na opravu zvítězilo
Podle Jacka Golda z analytické společnosti J. Gold Associates se jedná o přelomový krok, protože Apple až doposud tvrdil, že dostatečně kvalitní opravy jablečných zařízení mohou provádět jen oni či vybrané autorizované servisy.
„To byl odjakživa samozřejmě nesmysl, protože existuje mnoho skvělých nezávislých techniků,“ říká Gold s tím, že dosavadní přístup Applu komplikoval nezávislým servisům práci, jelikož neměli k dispozici originální náhradní díly.
Apple se podle Golda tímto krokem snaží předběhnou možnou legislativu, která by v souvislosti s hojně diskutovaným právem na opravu mohla výrobcům nařídit, aby neomezovali dostupnost originálních náhradních dílů.
„Zatím není jasné, zda Apple bude prodávat nástroje a náhradní díly za tržně konkurenceschopnou cenu, nebo zda bude nějak cenově zvýhodňovat opravy ve vlastních servisech, aby si zachoval svoji výhodu,“ uzavřel Gold.
Zdroj: IDG News Service