V zemích na západ od nás už iPod dokonce ve slovníku nahradil legendární Walkman. Značka, která byla roky synonymem pro kazetový přenosný přehrávač, v podstatě zanikla. Dnes je synonymem pro přenosným MP3 přehrávač právě iPod. Síla značky však není vše, čím iPod vybočuje z řady. Společnosti Apple se totiž podařilo doslova vybudovat celý trh s iPod příslušenstvím.
V příslušenství je síla
Zákazníci Apple údajně utratí za příslušenství k iPodu stejnou sumu peněz, jako za iPod samotný. To není vůbec špatné, obzvláště pokud uvážíme, že příznivci Applu jsou často zvyklí své přístroje mezigeneračně obměňovat. Příslušenství k iPodu je přitom celá řada. Zatímco ostatní MP3 přehrávače skončily sotva u pouzder a sluchátek, Apple rozjel celou mašinérii nabíjecích doků, radiobudíků, reproduktorů, karaoke mikrofonů apod.
Spojil se také s výrobci automobilů, kteří často nabízejí iPod konektor jako podstatně atraktivnější alternativu ke klasickému jacku nebo USB vstupu. Apple totiž chytře zpřístupnil partnerům plnou specifikaci iPod konektoru, který umožňuje nejen digitálně přenést hudbu z iPodu, ale také vzdáleně ovládat všechny jeho funkce a nastavení. V palubním systému automobilu tak můžete listovat alby, třídit písničky podle uložených playlistů, atd.
Podpora prodejců, ale vlastních
Apple využívá „inverzní“ model distribuce příslušenství. Prodává totiž cizí výrobky ve svých Apple Storech, kde je pro ně vyhrazen samostatný prezentační a prodejní prostor včetně podpory ze strany prodavačů. Dokonce je prodává i ve svém e-shopu. Zajímavé přitom je, že sám Apple své produkty prodává také prostřednictvím distribuce, ale obvykle za identické ceny jako v Apple Store (rozdíly jsou skutečně jen marginální). Zákazníci jsou tím pádem motivováni si do Apple Store zajít, protože v nich naleznou to, čemu se dá skutečně říkat prodavač.
Samotné příslušenství od zvučných jmen jako Bose, Boston Acoustics, Bowers&Wilkins, JBL, Harman Kardon, ale také méně zvučných jmen jako Creative, Logitech, Philips či Yamaha se pak dá obvykle koupit jinde než v Apple Store levněji. I přesto si zákazníci toto příslušenství často odnášejí z Apple Store (hlavně těch kamenných).
Luxus = kvalita?
Genialita postupu Apple spočívá i v tom, že iPod byl od začátku pozicovaný jako luxusní zboží (ostatně stejně jako iPhone). Majitelé iPodů jsou tak zvyklí si za značku připlatit, jsou zvyklí platit i za design a mají menší tendenci hledat nejnižší cenu na trhu, jen aby ušetřili pár stokorun. Apple tak měl možnost pozicovat do oblasti luxusu i celý trh s příslušenstvím, o čemž svědčí nejen zvučné jména výrobců příslušenství, ale také jeho ceny.
Navíc zákazníci Applu tradičně věří, a troufám si říci, že do značné míry je to způsobeno i skutečnými prodavači v Apple Storech. Když jim tedy Apple nabízí příslušenství, zákazníci automaticky důvěřují, že je kvalitní, a že i kdyby s ním byl nějaký problém, Apple ho promptně vymění. Ostatně Apple nabízí ve svých obchodech 30denní záruku vrácení peněz. Když se vám něco nelíbí, přinesete to zpátky a peníze dostanete zpět.
Zajímavé je také sledovat, jak se (ne)daří prodej iPod příslušenství tam, kde nejsou zavedeny Apple Story a výrobce tam není přítomen napřímo. Platí to i pro prodej hudby přes iTunes. Rozdíly jsou viditelné v ČR i dalších zemích východní Evropy, kde jsou jednak místo Apple Store „pouze“ autorizovaní reselleři a kde i pozice značky Apple je vnímána poněkud jinak než v západní Evropě a USA. Apple je tak nejlepší ukázkou toho, že přímý přístup k zákazníkovi dokáže výrazným způsobem ovlivňovat prodeje.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.