Apple v pondělí představil nový a menší iPad Pro a viceprezident společnosti Phil Schiller nijak neskrýval, na jaké zákazníky Apple s tímto produktem cílí, stejně jako s jeho 12“ sourozencem.
„Až [uživatelé starých PC] uvidí vlastnosti, výkon a schopnosti produktu, jako je iPad Pro, který je navržený pro moderní digitální život, mnoho z nich v něm najde dokonalou náhradu za PC,“ uvedl Schiller během tiskové konference na půdě Applu.
Pravděpodobnost, že se management Microsoftu třese strachy, je však malá.
Názor Applu je jasný: Windows jsou minulostí a na světě je spousta lidí se starým počítačem, které půjde proměnit v uživatele iPadů. Schiller uvedl, že Windows byly vytvořeny pro svět, ve kterém neexistoval internet, aplikace a sociální sítě.
To, že by se Applu povedlo přetáhnout do svého tábora nějakou výraznou část uživatelské základny Windows, však není příliš pravděpodobné. Podniky v současnosti ve velkém přecházejí na Windows 10, a to dokonce rychleji, než se očekávalo, zatímco zájem spotřebitelů o iPady spíše klesá, než že by narůstal.
„Zatím jsme nezaznamenali žádný skutečný vliv modelu iPad Pro na nárůst podílu Windows 10 v podnicích,“ uvedl analytik Steve Kleynhans z Gartneru. „Obecně bych řekl, že podniky rychle směřují k Windows 10, a žádný produkt od Applu to nezastavil. Pochybuji, že by to mohla změnit menší verze již existujícího zařízení.“
Podniky, které se chystají nakupovat velké množství zařízení, jak jakou iPady nebo tablety s Windows, se většinou rozhodnou pro to, co už znají. Podle viceprezidentky IDC Lauren Loverdeové je pro podniky snadnější spravovat zařízení s Windows než ta s iOS. I to může přispět tomu, že budou raději držet platformy, kterou dobře znají.
Podle analytika IDC Ala Gillena se sice na světě nachází řada uživatelů starých PC, ale to ještě neznamená, že se chystají koupit iPad – nejspíše už totiž dávno mají nějaké novější zařízení a používají ho zároveň se svým počítačem.
„Místo nového PC si koupili tablet, a ať už to bylo zařízení s Androidem, nebo iPad, je velmi pravděpodobné, že už nějakou alternativu k PC mají,“ uvedl Gillen. „Svoje staré PC se nechávají pro chvíle kdy opravdu potřebují pracovat s velkou obrazovku, klávesnicí a myší."
Ale i kdyby ty miliony majitelů starých PC skutečně opustily Windows a koupily si iPad, pro Microsoft by to žádná katastrofa nebyla.
Jednou z hlavních zásad strategie Microsoftu pod Satyou Nadellou je snaha o co nejširší dostupnost produktů, takže společnost vydělává peníze i na těch uživatelích, kteří používají Office 365 na iPadu, stejně jako na těch, co používají aplikace běžící na cloudové platformě Azure.
A potom je tu ještě jedna důležitá otázka: kolik lidí dnes chce iPad? Výsledky Applu z posledního roku vykazují neustále klesající zájem o tato zařízení. Apple sice každý kvartál stále ještě prodává miliony iPadů, ale bývaly doby, kdy jich prodával více.
Apple sice zůstává zásadním hráčem na trhu tabletů, ale poptávka po iPadech se zcela objektivně snižuje. Tablety s Windows mají výhodu v tom, že jsou lákavé pro podniky, které chtějí nahradit starší zařízení, ale ne už starší software běžící na Windows.
Pokud má Apple někde výhodu, tak jsou to uživatelé, kteří chtějí mít jistotu, že jejich tablet bude nativně podporovat mobilní aplikace. Schiller zdůraznil, že obchod App Store nabízí přes milion aplikací pro iPad, což bylo nepříliš skrývané rýpnutí do Microsoftu, jehož Windows Store sice roste, ale stále v něm schází řada klíčových aplikací.
Počítejte s tím, že Microsoft příští týden vypálí odvetnou salvu, až v San Francisku začne jeho vývojářská konference Build. Není jasné, jaké trumfy mají kluci z Redmontu v rukávu, ale je možné, že v tom nějakou roli bude hrát Windows Store a operační systém samotný.
Zdroj: IDG News Service