Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na svém webu nabídla ke stažení novou verzi vzorových obchodních podmínek, z nichž mohou vycházet začínající internetoví podnikatelé chystající spuštění vlastního e-shopu.
Vzorové obchodní podmínky nejsou k dispozici jen platícím členům Asociace pro elektronickou komerci, ale široké podnikatelské veřejnosti. Vytvořila je advokátní kancelář Mašek, Kočí a Aujezdský, člen APEK.
„Jedná se o universální vzorový dokument, který ocení především menší internetoví obchodníci, kteří mohou ušetřit nemalé finanční prostředky za tvorbu vlastních obchodních podmínek. Na internetu je běžné, že e-shopy od sebe obchodní podmínky kopírují a dochází tak často i k nevědomému kumulování nepřesností či dokonce zásadních chyb,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Nové vzorové obchodní podmínky zohledňují několik změn, ke kterým v legislativě došlo. Změny se podle tiskové zprávy týkají například zasílání obchodních sdělení anebo ukládání tzv. cookies přes webový prohlížeč do počítače zákazníka e-shopu. To navzdory značné kritice odborné veřejnosti reguluje nová směrnice Evropské unie.
Asociace pro elektronickou komerci připomíná, že svým řádným členům pravidelně posílá oběžníky o všech právních změnách a rovněž poskytuje konzultační právní služby. Roční členský příspěvek vyjde na 12 000 Kč. Co vše členství obnáší, to se zájemci dozvědí na webu http://www.apek.cz.
E-shop lze vytvořit jednoduše, s vyhověním zákonům to bývá složitější
Některé z veřejně přístupných služeb pro vytvoření a správu e-shopu jsou dnes již po technické stránce poměrně jednoduché a cenově dostupné, takže si je může na startu svého podnikání dovolit prakticky kdokoliv, aniž by potřeboval služby programátora, grafika a dalších odborníků. Před začínajícími prodejci jako největší překážka stojí právě vyhovění všem zákonným požadavkům.
I pokud bude prodejce v praxi naplňovat platnou legislativu, nepublikování obchodních podmínek na stránkách jeho e-shopu je samo o sobě porušením zákona. Česká obchodní inspekce přitom pravidelně kontroluje internetové obchody a zejména se zaměřuje na jejich obchodní podmínky a informace v nich uvedené. Tedy, jestli neobsahují nezákonná ustanovení a naopak, jestli obsahují všechny zákonem požadované informace.
„Informační povinnost prodejce vyplývá ze zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který ukládá prodávajícímu povinnosti spotřebitele řádně informovat o podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti. A to včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Za nesprávné údaje uvedené na stránkách hrozí majiteli e-shopu nemalé sankce ze strany České obchodní inspekce,“ uvádí na svém webu APEK.
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci