Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky svého pravidelného výzkumu, ve kterém se zaměřila na to, jaký je typický český zákazník e-shopů, jak se postupem času mění a jak vidí sám sebe.
Expanze do starších ročníků
Podle APEK je vcelku logické, že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Na druhou stranu, generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto pohodlnému způsobu pořízení zboží zůstává věrná.
Důkazem toho je, že 73 % českých internetových uživatelů podle APEK nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % českých uživatelů internetu. V kategorii 25 – 34 let nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku 82 % (v roce 2010 to bylo 62 %), v rozmezí 35 – 44 let je to 74 % (47 %) a v rozmezí 45 – 54 let rovněž 74 % (39 %) internetových uživatelů.
„Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,“ uvedl ředitel APEK Jan Vetyška.
Hranice mezi pohlavími se zatím nestírají
„Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími. Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy,“ dodal Vetyška.
Pro srovnání stačí uvést nejčastěji nakupované zboží. Na otázku, zda v uplynulém roce nakoupili vybraný druh zboží, odpovídali muži a ženy rozdílně. Zatímco 51 % mužů si koupilo přes internet počítače, notebooky či hardware, ženy nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv (61 %).
I na dalších dvou příčkách se nákupy rozchází podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (51 % respondentek), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 %); u mužů jsou na druhém místě mobily (39 %) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 %).
Obavy nejsou na místě
I přes neustálý nárůst prodejů se stále najdou nakupující, kteří u vybraných druhů zboží dají přednost kamenným e-shopům. Hlavní bariérou, která dlouhodobě zůstává, je pro spotřebitele potřeba vidět zboží „naživo“. Ne všichni zcela důvěřují možnosti odstoupit od kupní smlouvy, a tak mají obavy z toho, že před nákupem si nemohou zboží prohlédnout.
„Tato pocitová bariéra je jedna z mála, kterou těžko mohou internetoví obchodníci odstranit. Naopak jak dokázaly letošní bezproblémové Vánoce, e-shopy se výborně vypořádaly s logistikou. Přestože u zákazníků někdy zůstávají obavy z termínu doručení objednaného zboží, u ověřených obchodníků vše běží velmi dobře. Nákup tak spotřebitelé dostanou obvykle do dvou pracovních dnů od objednání,“ vyvrátil obavy zákazníků Jan Vetyška.
Reklama je mocnější, než se zdá
A jak se vidí samotní zákazníci? Podle APEK především tak trochu klamou sami sebe. Podle výzkumu považují spotřebitelé reklamu v médiích jako zcela nedůležitou při výběru e-shopu, na druhou stranu ale při dotazu na jejich spontánní znalost vyjmenují nejčastěji právě ty obchody, které jsou nejvíce vidět slyšet.
„Čeští on-line zákazníci nakupují v e-shopech rádi a často. Přestože nadále dominují spíše ti mladší, už se nejedná pouze o ně. Velkou hodnotu pro české zákazníky mají nadstandardní služby zdarma, jen někteří jsou ochotní si pravidelně připlatit. A stále více při nákupech na internetu využívají mobilní telefony,“ uzavřel Jan Vetyška.
Zdroj: APEK