APEK: Reklama ovlivňuje české zákazníky e-shopů více, než si mohou myslet

29. 1. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © goodluz - Fotolia.com
Pravidelný průzkum Asociace pro elektronickou komerci ukázal, že počet českých zákazníků e-shopů stále roste a současně s tím roste i jejich průměrný věk. Uživatelé se podle APEK myslně domnívají, že na ně nemá vliv reklama.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky svého pravidelného výzkumu, ve kterém se zaměřila na to, jaký je typický český zákazník e-shopů, jak se postupem času mění a jak vidí sám sebe.

Expanze do starších ročníků

Podle APEK je vcelku logické, že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Na druhou stranu, generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto pohodlnému způsobu pořízení zboží zůstává věrná.

Důkazem toho je, že 73 % českých internetových uživatelů podle APEK nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % českých uživatelů internetu. V kategorii 25 – 34 let nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku 82 % (v roce 2010 to bylo 62 %), v rozmezí 35 – 44 let je to 74 % (47 %) a v rozmezí 45 – 54 let rovněž 74 % (39 %) internetových uživatelů.

Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,“ uvedl ředitel APEK Jan Vetyška.

Hranice mezi pohlavími se zatím nestírají

Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími. Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy,“ dodal Vetyška.

Pro srovnání stačí uvést nejčastěji nakupované zboží. Na otázku, zda v uplynulém roce nakoupili vybraný druh zboží, odpovídali muži a ženy rozdílně. Zatímco 51 % mužů si koupilo přes internet počítače, notebooky či hardware, ženy nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv (61 %).

I na dalších dvou příčkách se nákupy rozchází podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (51 % respondentek), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 %); u mužů jsou na druhém místě mobily (39 %) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 %).

Obavy nejsou na místě

I přes neustálý nárůst prodejů se stále najdou nakupující, kteří u vybraných druhů zboží dají přednost kamenným e-shopům. Hlavní bariérou, která dlouhodobě zůstává, je pro spotřebitele potřeba vidět zboží „naživo“. Ne všichni zcela důvěřují možnosti odstoupit od kupní smlouvy, a tak mají obavy z toho, že před nákupem si nemohou zboží prohlédnout.

Tato pocitová bariéra je jedna z mála, kterou těžko mohou internetoví obchodníci odstranit. Naopak jak dokázaly letošní bezproblémové Vánoce, e-shopy se výborně vypořádaly s logistikou. Přestože u zákazníků někdy zůstávají obavy z termínu doručení objednaného zboží, u ověřených obchodníků vše běží velmi dobře. Nákup tak spotřebitelé dostanou obvykle do dvou pracovních dnů od objednání,“ vyvrátil obavy zákazníků Jan Vetyška.

Reklama je mocnější, než se zdá

A jak se vidí samotní zákazníci? Podle APEK především tak trochu klamou sami sebe. Podle výzkumu považují spotřebitelé reklamu v médiích jako zcela nedůležitou při výběru e-shopu, na druhou stranu ale při dotazu na jejich spontánní znalost vyjmenují nejčastěji právě ty obchody, které jsou nejvíce vidět slyšet.

bitcoin školení listopad 24

Čeští on-line zákazníci nakupují v e-shopech rádi a často. Přestože nadále dominují spíše ti mladší, už se nejedná pouze o ně. Velkou hodnotu pro české zákazníky mají nadstandardní služby zdarma, jen někteří jsou ochotní si pravidelně připlatit. A stále více při nákupech na internetu využívají mobilní telefony,“ uzavřel Jan Vetyška.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA