Asociace pro elektronickou komerci (APEK) si nechala u společnosti Mediaresearch vypracovat studii, sledující chování internetových zákazníků a jejich strategie při výběru e-shopu a samotném nakupování.
Výsledky průzkumu ukazují, kromě toho, že pro většinu zákazníků zůstává klíčovým faktorem cena, že cesta ke koupi začíná minimálně u poloviny zákazníků na internetovém srovnávači, ale roste i počet těch, kteří rovnou navštíví již vyzkoušený obchod.
Při vybírání konkrétního e-shopu použije srovnávač 50 – 65 % nakupujících (poměr se liší u různých typů vyhledávaného zboží), kde se zákazníci pak dále dělí podle toho, zda volí e-shop výhradně podle nejnižší ceny (19 – 24 %), nebo po prvním třídění zkoumají i jiné atributy jednotlivých obchodů (31 – 46 % nakupujících).
Na cenu se podle studie orientují především ti, kteří si chtějí pořídit mobilní telefon a černou elektroniku.
Zdroj dat: Mediaresearch, 1365 respondentů, internetová populace ČR,15 let+ (grafická úprava: ChannelWorld)
Trend věrnosti
Na druhou stranu, 15 až 23 % nakupujících srovnávače vynechá a zamíří rovnou na stránky svých oblíbených e-shopů.
APEK na základě výsledků studie konstatuje, že přestože cena zůstává zásadním faktorem pro nákup v konkrétním e-shopu, počet zákazníků, kteří jsou věrní „svým“ e-shopům a vracejí se do nich navzdory případné vyšší ceně, stále roste. Kvalita služeb a renomé konkrétních internetových obchodů tedy podle APEK hraje stále větší roli.
Téměř 60 % respondentů dále uvedlo, že si zboží alespoň někdy prohlédnou a vyzkouší naživo v kamenném obchodě. Naopak 37 % dotazovaných to dělá zcela výjimečně nebo nikdy.
Výzkum se uskutečnil na vzorku 1365 respondentů, jehož rozložení reprezentuje aktivní internetovou populaci ČR starší 15 let.
Zdroj: APEK