Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila svou nejnovější studii s názvem E-shopová řešení v ČR, která měla za úkol zmapovat nabídku na českém trhu a srovnat vlastnosti volně dostupných (např. open source) a komerčních produktů.
Součástí studie jsou i výsledky šetření mezi provozovateli etablovaných českých e-shopů. APEK se jich ptala nejen na to, jaký typ řešení používají, ale i na to, jak dlouho trvalo je spustit, kolik zaplatili a jak jsou spokojeni.
Domácí nebo zakázková práce vede
Téměř třetina respondentů využila pro svůj obchod vlastního vývoje a více než třetina respondentů provozuje obchod na individuálním řešení. Předpřipravená řešení, ať již krabicová (komerční) nebo otevřená (open source) jsou ve výrazné menšině.
Pronájem či koupi licence využívá přibližně 20 % obchodníků, otevřená nebo bezplatná řešení volí pouze 6 % respondentů.
Graf 1 - Typ používaného e-shopového řešení
Zdroj: APEK
Co se týče rychlosti spuštění, prefabrikovaná řešení jsou ve výhodě. Takový e-shop je připravený k provozu v řádu dní, maximálně dvou týdnů, zatímco interně nebo externě vyvinuté individuálně řešení přináší dobu spuštění výrazně delší.
Spuštění vlastního systému trvá často i déle než půl roku, u zakázkového komerčního řešení je nutno počítatse dvěma až šesti měsíci.
Graf 2 - Délka spouštění zakázkového e-shopového řešení
Zdroj: APEK
Náklady na spuštění e-shopu podle šetření dosahují minimálně 50 000 Kč, spíše ale více než 100 000 Kč. Obchodníci, kteří se rozhodli pro vlastní řešení, uvedli ve všech případech, že náklady na spuštění nového e-shopu odhadují na více než 50 000 Kč. Při pořízení licence na prefabrikované řešení jsou náklady prakticky stejné - přes 50 000 Kč.
APEK k tomu uvádí, že při stejné ceně tak hrají roli ostatní faktory. U individuálně vyvinutého e-shopu je velkou výhodou možnost úpravy libovolných parametrů podle obchodníkových požadavků, při pořízení licence je to zase rychlost spuštění.
Graf 3 - Náklady na spuštění zakázkového e-shopového řešení
Zdroj: APEK
Spokojenost s dodavateli i technickou podporou
Spokojenosti obchodníků s dodavateli je vysoká. Pouze dva z dotazovaných prodejců se cítí vysloveně nespokojení, a to v případě individuálního vývoje jejich e-shopu na míru. Hned pět respondentů je naopak se svým dodavatelem velmi spokojeno a dalších šest je spokojeno.
Graf 4 - Spokojenost s dodavatelem technického řešení
Zdroj: APEK
Trochu překvapivé pak je, že více než třetina obchodníků uvažuje o tom, že svého dodavatele změní. APEK však obratem dodává, že to nemusí nutně znamenat nespokojenost. Důvodem může být například cíl posunout e-shop o stupeň výš a dále jej vylepšit.
Šetření dále ukázalo, že většina obchodníků alespoň jednou do měsíce kontaktuje technickou podporu. Obecně pak lze říci, že úroveň této podpory hodnotí obchodníci poměrně dobře. Je nutno brát v potaz, že vyvinutá řešení ani většina volně dostupných tuto možnost nenabízejí. Při jejich výběru se musí obchodník spolehnout výhradně na vlastní technické oddělení.
Na cílený dotazník odpovědělo celkem 36 členů APEK. Asociace uvádí, že si je vědoma toho, že výsledky šetření tím mohou být zkreslené, ale vzhledem k velikosti českého trhu a relevanci respondentů podle ní jde o dostatečně vypovídající vzorek.
Výše uvedené výsledky a grafy představují pouze shrnutí závěrů studie. Pokud si ji chcete přečíst celou, můžete tak učinit zde.
Zdroj: APEK