Asociace pro elektronickou komerci (APEK) provedla on-line průzkum mezi zákazníky e-shopů, ve kterém zjišťovala, jak jsou spokojení se způsobem a rychlostí dodání objednaného zboží. Ukázalo se, že jsou spokojeni prakticky všichni.
„98 % zákazníků uvedlo, že je s dopravou zboží z internetových obchodů spokojeno. Takto pozitivní výsledek nás příjemně překvapil, avšak je třeba říct, že v oblasti logistiky e-shopy v uplynulých letech opravdu hodně zapracovaly,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
„Stále je ale co zlepšovat. Nakupující by například uvítali možnost vždy platit kartou při převzetí zboží či nabídku přesnějšího určení času dodání zboží. A také dodržení takto smluveného času,“ dodal Vetyška.
Dopravci rozváží zásilky hlavně na venkově
Průzkum dále ukázal, že 69 % zákazníků internetových obchodů využívá při většině svých e-nákupů služeb některého z dopravců, přičemž obvykle volí variantu doručení objednávky domů či například do zaměstnání.
Nepřekvapí, že tento poměr závisí také na místě, kam chce nakupující balíček dodat. Ve velkých městech služeb dopravců při většině svých nákupů využívá jen 47 % spotřebitelů, zatímco na vesnicích je to 81 %.
„Výsledky našeho průzkumu potvrdily, že ve velkých městech Češi často využívají prodejen či výdejen internetových obchodů. E-shopy tedy na tento požadavek správně zareagovaly, když v uplynulých letech zásadně rozšířily nabídku odběrných míst pro účely osobního vyzvednutí objednaného zboží,“ uvedl Jan Vetyška.
Od nákupu za tisícovku se očekává doprava zdarma
Nakupující nejčastěji volí dodání zboží domů, tuto variantu zvolilo celých 72 % respondentů. Oproti tomu do zaměstnání si nechává nejčastěji zboží doručit 10 % zákazníků.
Pokud jde o výběr konkrétního způsobu doručení či dopravce, u 35 % respondentů záleží na konkrétní objednávce bez výraznější preference, 30 % volí podle nejnižší ceny dodání a 18 % podle předchozí zkušenosti.
APEK se ve svém výzkumu věnovala také významu ceny dodání. To, že je doručení zdarma velkým lákadlem, potvrdilo celkem 69 % respondentů, kteří uvedli, že spíše souhlasí nebo zcela souhlasí s tvrzením, že vždy nejprve hledají takový internetový obchod, který nabízí dopravu vybraného zboží zdarma.
Zákazníkům by doprava zdarma zřejmě nevadila u jakéhokoliv nákupu, ale pokud si měli vybrat určitou hranici, od které ji očekávají, nejčastěji uváděli částku 1 000 Kč. Tuto hodnotu uvedlo 78 % respondentů výzkumu.
Zdroj: APEK