Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v tiskové zprávě uvádí, že české e-tailery stále trápí některé nejasnosti spojené s právními otázkami, například v oblasti reklamací nebo odstoupení od smlouvy. APEK se rozhodla oslovit své členy a pomoci jim novou infografikou, ale i bezplatným právním poradenstvím.
Nejčastější otázky, se kterými se na APEK obracejí její členové, se týkají postupu během reklamace, platných lhůt a okamžiku jejich započetí nebo nároků spotřebitele a obchodníka.
„Na úvod je třeba zmínit to nejdůležitější. Přes velkou diskuzi spojenou s účinností Nového občanského zákoníku zůstala zachována záruční lhůta 24 měsíců,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Důležité pro obchodníky je také to, že při řešení reklamace v e-shopech není pro moment přijetí a tedy zahájení reklamace nutné samotné zboží. Klíčový je samotný úkon provedený nakupujícím, například zaslání informace e-mailem. Tento moment se pak dotýká jak záruční lhůty, tak i lhůty pro vyřízení konkrétní reklamace.
Obchodníky dále zajímá, jak postupovat v případě poškozených obalů u vráceného zboží nebo jak nárokovat na zákazníkovi náklady za případné poškození zboží při odstoupení od smlouvy během 14 dnů od koupě.
Informovat, dodržovat, očekávat
„Obchodníci musí při prodeji na internetu počítat s tím, že zákazníci od kupní smlouvy odstupují. V takovém případě má prodávající nárok na náklady spojené s vrácením zboží. Tím se ovšem rozumí náklady na dopravu zboží zpět, nikoli například na převzetí či kontrolu vraceného zboží,“ říká Jan Vetyška.
Zároveň dodává, že tím však rozhodně není dotčeno právo z odpovědnosti za škodu, pokud spotřebitel vrátí poškozené zboží. Naopak otázka poškozených obalů má velmi otevřenou odpověď a vždy záleží na konkrétní situaci.
APEK se v reakci na množící se dotazy rozhodla rozšířit svou pomoc prostřednictvím právního poradenství. Členům APEK bude poskytováno bezplatně.
Infografika – Vzkaz APEK tuzemským e-tailerům
Zdroj: APEK