Průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zaměřený na důvody, proč uživatelé nenakupují na internetu, odhalil ztenčující se procento internetové populace, která nevyužívá služby e-shopů.
Na internetu podle výsledků průzkumu nikdy nenakoupila pouze 3 % aktivních uživatelů internetu populace, zatímco tři čtvrtiny uživatelů zde nakupují minimálně jednou za čtvrt roku.
Nejčastějším uváděným důvodem, proč uživatelé nenakupují on-line, je absence možnosti si osobně prohlédnout nabízené zboží. Uvedlo to 51 % nenakupujících respondentů. Ještě v roce 2010 jich tento důvod uvedlo 93 %.
„Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” uvedl Jak Vetyška, výkonný ředitel APEK.
„Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout. Těší nás, že hlavně roste důvěra v internetové obchody a strach z nakupování online prakticky mizí,” dodal.
Pětině vadí připlácení za poštovné
Druhý nejčastější důvod nenakupování na internetu je, že to uživatelé jednoduše nepotřebují a zboží si obstarají v kamenných prodejnách (29 %). Na třetím místě se umístily obavy při komplikacích při případné reklamací a vrácení peněz (26 %). Z důvodů špatných zkušeností z minula nenakupuje pouze 5 % respondentů.
Dalšími uvádenými důvody byla neochota platit poštovné (18 %), obava ze zneužití osobních údajů (18 %), nedůvěra, že objednané zboží vůbec dojde (15 %), absence možnosti konzultace s odborníkem jako v kamenné provozovně (11 %), neochota čekat na dodání (9 %) a malý sortiment (3 %).
Z výsledků rovněž vyplynulo, že 15 % lidí vadí nutnost se v e-shopech registrovat. Pouze 1 % uživatelů však nenakupuje, protože proces objednání zboží považuje za příliš složitý.
Obr 1. - Meziroční srovnání důvodů pro nenakupování on-line
Zdroj: APEK