Asociace pro elektronickou komerci (APEK) informuje, že podíl e-commerce na celém českém maloobchodu dosáhl v roce 2021 již na 17 %. On-line retail navíc vloni dosáhl 223 miliard korun obratů, což znamenalo další rekordní výsledky prodejů.
„Tempo, jakým význam elektronického prodeje roste, ale získáme při větším pohledu do minulosti. Například v roce 2005 byl totiž podíl on-line prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 %,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška.
Důležitost e-shopů ale dle APEKu neplyne jen z dat za prodané zboží. Vetyška podotýká, že přímá zaměstnanost v e-shopech přesahuje 85 000 zaměstnanců. „Připočítáme-li také navázané služby v čele s logistikou, zjistíme, že e-commerce zajišťuje v ČR práci více než 120 tisícům lidí,“ dodává.
Nemá cenu dělit na online a offline obchody
Prodej po internetu tak hraje stále významnější celospolečenskou roli. Navíc je podle APEKu zřejmé, že i nadále bude docházet k prolínání elektronických a klasických obchodů. „Vidíme, že trend směřuje ke splynutí obou těchto prodejních kanálů,“ vysvětluje Vetyška.
Je proto jasné, že e-commerce v ČR i celé Evropě bude nadále zvyšovat svůj význam a podíl na prodaném zboží. APEK v tomto kontextu odhaduje, že v roce 2030 by mohl on-line prodej tvořit až 25 % celého českého maloobchodu.
„Dlouhodobě stoupající zájem o internetové nakupování ve všech kategoriích zboží a větší důraz tradičních kamenných obchodů na zapojení se do e-commerce tomu jednoznačně nasvědčují,“ uzavírá pohledem do budoucnosti Vetyška.
Zdroj: APEK