Češi začínají při nakupování v internetových obchodech více věřit platbě předem přes internet. Zejména pak platbě debetiní či kreditní kartou. Vyplývá to z průzkumu, který provedla Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Platbu kartou on-line za nejčastěji používanou platební metodu nyní označuje 22 % dotázaných zákazníků e-shopů. Před třemi lety šlo o pouhých 8 % z oslovených zákazníků internetových obchodů.
Dobírku nyní preferuje stále ještě 37 % dotázaných zákazníků internetových obchodů. Nicméně v roce 2010 podle obdobného průzkumu APEK preferovalo zasílání objednaného zboží na dobírku 44 % oslovených zákazníků e-shopů.
Klíčové jsou pozitivní zkušenosti s e-shopem
„Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům“, uvedl ve zprávě pro média Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Po opakovaných úspěšných nákupech už se prý zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data. „Dále je pak důležitá také šíře nabízených platebních metod a jejich důvěryhodní poskytovatelé,“ doplnil Jan Vetyška ve zprávě pro média. Zdůraznil však, že prvořadé jsou právě pozitivní zkušenosti s e-shopem.
Chce-li zákazník zboží rychle, je ochoten měnit zvyky
Z průzkumu dále vyplynulo, že v případě zájmu o co nejrychlejší doručení zboží jsou tři pětiny respondentů z řad zákazníků internetových obchodů ochotny zvolit alternativní metodu platby oproti svým zvyklostem.
K tomu ovšem 28 % z nich dodává, že alternativní platební metodu volí pouze u e-shopů, se kterými mají dřívější dobré zkušenost.
Asociace pro elektronickou komerci dále uvádí, že 37 % oslovených zákazníků internetových obchodů volí stále stejný způsob platby bez ohledu na celkovou výši ceny nákupu. Naopak podle výše celkové ceny nákupu si platební metodu vybírá 24 % dotázaných zákazníků e-shopů.
Zdroj: APEK