S pojmem virtuální realita se setkal téměř každý dotázaný Čech či Slovák, reálnou zkušenost má však prozatím pouhých 37 % respondentů.
Ankety společnosti View-Master se zúčastnilo 390 Čechů a 330 Slováků ve věku 15 až 55 let. Dotazování probíhalo pomocí strukturovaného dotazníku, metodou PAPI. Použit byl kvótní výběr.
Dotazování ukázalo, že s pojmem virtuální realita se lidé nejčastěji setkali na internetu či ve filmu. Samotná představa o technologii se u veřejnosti ale značně různí a ve smyslu nejnovějšího trendu světa IT a elektroniky ji chápe spíše menšina.
„Někteří lidé mají stále tendence vnímat virtuální realitu jen jako svět na internetu a zejména sociálních sítích… Užší skupinka lidí si pak spojuje virtuální realitu i s televizí či mobilními technologiemi,“ uvedl v oznámení Marek Somol,manažer projektu View-Master pro Českou a Slovenskou republiku.
O tom, že VR zařízení jsou dostupná i na českém a slovenském trhu, ví 45 % respondentů. Z produktů, které se nyní ve světě objevují, jsou v ČR a SR nejznámější Playstation VR, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, HTC Vive či View-Master, uvádí společnost.
O koupi VR zařízení do budoucna uvažuje 35 % dotázaných. Většina by však při koupi nechtěla investovat více než 5 000 korun. Náročnější uživatelé jsou ochotni za zařízení zaplatit až 10 000 Kč.
„Headsety pro virtuální realitu jsou pro veřejnost zatím příliš drahé a v současné době nejsou v České a Slovenské republice příliš rozšířené. Výjimkou jsou některé levnější kartonové varianty, které mají ale omezenou životnost,“ tvrdí Somol.
Dodává, že v průběhu tohoto roku očekává značnou expanzi zařízení na český i slovenský trh a zákazníci budou moci vybrat mezi těmi, které stojí řádově několik set korun, až po ty, které stojí přes deset tisíc.
Demo za všechny peníze
Ačkoliv více než 80 % dotázaných lidí technologii virtuální reality nevyužívá, zájem o tematiku projevuje jej více než 60 % respondentů.
Podle View-Masteru lze také konstatovat, že lidé, kteří mají s virtuální realitou zkušenosti, ji spíše hodnotí pozitivně, než ti, co dění kolem této technologie nesledují. Praktické ukázky tedy budou pro úspěch klíčové.
Nejen hry, i profese
Z odpovědí českých a slovenských respondentů vyplývá, že největší uplatnění najde virtuální realita v herním průmyslu, ve filmu či odborných profesích, jako jsou architektura, projektování či 4D malování.
Podle Marka Somola se však virtuální realita uplatní v řadě dalších oborů, např. v lékařství, sportu, armádě, nebo vzdělávání.
Zdroj: View-Master