Platforma Amazon Alexa se utěšeně rozrůstá a v současnosti disponuje více než 15 tisíci „dovedností“, ačkoliv v únoru jich měla pouze 10 tisíc.
Na první pohled to zní úctyhodně, ale skutečnost je taková, že drtivá většina uživatelů zařízení Amazon Echo v životě neslyšela o 99,999 % z nich. Co hůř, zatím to vypadá, že neexistuje rozumný způsob, jak o nich něco zjistit.
Amazon sice otevírá náruč vývojářům a pořádá pro ně konference, například blížící se Alexa Dev Days, ale jeho hlavním problémem není vývoj aplikací, nýbrž povědomí o nich.
Někteří z nás s oblibou pranýřují mobilní aplikace za jejich neschopnost udržet si pozornost uživatele. Určitě tu statistiku znáte: typická aplikace ztratí 77 % uživatelů po třech dnech od instalace a děsivých 95 % po devadesáti dnech.
A teď si představte, že u hlasových aplikací alias „dovedností“ jsou tahle čísla ještě horší.
Zaznamenal by někdo, že...
VoiceLabs v průběhu letošního roku vydalo zprávu, ve které uvádí, že hlasové aplikace ztratí po prvním týdnu od instalace celých 97 % uživatelů.
Z osobní zkušenosti mohu říct, že to vcelku sedí. Moje děti se skvěle bavily u „kouzelné věštecké koule“, které se mohly ptát na budoucnost... asi tak den. Mám pocit, že jediné dovednosti Alexy, které jsme si za polední rok zapamatovali, jsou „Alexo, nastav mi budík na...“, „Alexo, pusť mi muzikál Hamilton“ a „Alexo, přehraj mi knihu XYZ na Audible“.
Aby bylo jasno, už jen tyto tři dovednosti mi bohatě stačí k tomu, abych nelitoval koupě, ale přesto tu zůstává 14 997 dalších aplikací, které zůstávají nevyužité a hlavně nepoznané.
Amazon nechce usnout na svých 15 tisících vavřínů a rozhodl se uspořádat zmíněnou akci Alexa Dev Days s cílem umožnit vývojářům „zúčastnit se praktických seminářů, kde se naučí vytvářet hlasové aplikace a seznámí se s nejnovějšími trendy v oblasti designu uměl inteligence“.
A to je jen nejnovější krok, který Amazon učinil, aby ve vývojářích vzbudil zájem o Alexu. Předtím jim rozdával kredity na AWS, bezplatná zařízení Echo a dokonce i finanční ocenění.
Alexa Dev Days ale nijak neřeší skutečnost, že je nesmírně těžké se o těch tisících dovedností cokoliv dozvědět. Dejme tomu, že počet hlasových aplikací v Alexe rázem vyskočí z 15 tisíc na 150 tisíc. Všiml by si toho někdo?
Alexa neznámá, Alexa neprozkoumaná
Můj kolega Andrew Oliver nedávno sestavil seznam dvanácti trendy technologií, které zklamaly očekávání. Alexa mezi nimi sice není, ale vzhledem k obrovskému rozdílu mezi počtem vyvinutých a využívaných aplikací by se ten seznam klidně mohl rozšířit o třináctou položku.
Ostatně, Oliverův komentář týkající se smutného osudu chatbotů by se dal vztáhnout i na Alexu: „Chatboti mohou být užiteční pouze jako rozhraní vyhledávače – něco, co vám položí doplňující otázky, abyste našli přesně to, co hledáte.“
Dnešní aplikace pro Alexu jsou ve své podstatě povely pro příkazový řádek. „Alexo, zeptej se kouzelné věštecké koule, jestli si cokoliv z toho zapamatuju.“
Amazon vdechl Alexe inteligentní funkce, aby usnadnila využívání jeho služeb (například nákup nových filtrů, přehrávání knih na Audible atd.), ale zároveň ponechal obrovský prostor vývojářům třetím stran. To by bylo skvělé, pokud by bylo snadné se k těmto dalším aplikacím dostat.
Možná teď říkáte: ale moment, vždyť přece existují celé stránky, kde se dají najít nové a užitečné aplikace! Přesně tak. Pokud chcete najít novou aplikaci a také ji aktivovat – Alexa téměř vždy vyžaduje ruční aktivaci „dovedností“ a nastavení speciálních hlasových povelů pro jejich spuštění – musíte navštívit webové stránky.
Jinými slovy máte hlasové rozhraní, jehož funkce jsou podmíněny návštěvou klasického webového rozhraní v prohlížeči. Trochu nešikovné, co myslíte?
A ano, Amazon vyvinul funkci Alexa Skill Finder pro vyhledávání aplikací hlasovým povelem (poté, co jste je ručně aktivovali na webu), ale i ta je nešikovná, máme-li to říct hezky.
Ti, kteří Skill Finder používají, se často podivují tomu, proč není integrální součástí Alexy a chová se jen jako další aplikace. Jiní zase nadávají, že se Skill Finder pouze tváří jako užitečný program, ale ve skutečnosti dává možnost odpovídat pouze ano/ne a nedá se mu položit otevřená otázka.
Co víc, i když navzdory všem překážkám najdete požadovanou aplikaci a aktivujete ji, pořád nemáte vyhráno. Zavolat si Uber je jednoduché: „Alexo, zavolej mi Uber ke mně domů.“ Předpokladm k tomu, aby to fungovalo, je však další práce na webu: vyplňování kolonek s číslem účtu, adresou a tak dále.
Není to sice těžké, ale rozhodně to nepřipomíná nejnovější výkřik umělé inteligence. Jiné dovednosti jsou na tom ještě hůře. Chcete si objednat pizzu? „Alexo, otevři Domino's a objednej variantu číslo jedna.“ Varianty musíte pochopitelně zadat předem a zapomeňte na improvizaci. Chcete na svou pizzu něco navíc? Ani náhodou.
Google Assistant na scéně
To vše vede k tomu, že Google může představovat sympatickou alternativu k Amazonu, ačkoliv se jeho Google Assistant může pochlubit mrzkými 378 hlasovými aplikacemi. Google strávil poslední léta tím, že krmil svou umělou inteligenci petabajty a petabaty dat a navíc byste těžko hledali společnost, která má větší zkušenosti s vyhledávání.
Pokud jde o získávání informací, které jsou pro vyhledávání nezbytné, tak se dá říci, že Google je již dnes lepší než Alexa. Pokud Google vybaví svého asistenta vybranými funkcemi, které budou snadno dostupné a vyhledatelné, nebude potřebovat žádných 15 tisíc hlasových aplikací.
Stačí vymyslet přirozený a intuitivní způsob, jak si objednat pizzu, a má rodina se bude klanět před zařízením Google Home jako před modlou.
Amazon sice vykazuje skvělé výsledky prodeje zařízení Echo a zdánlivě si vybudoval nedostižný náskok v počtu aplikací pro svou platformu, ale to neznamená, že má vyhráno.
Alexa možná přiláká davy vývojářů, ale spotřebitelé nakonec zvolí platformu, která je nebude nutit používat ekvivalent příkazového řádku v Unixu.
Vítězem se stane výrobce, který nabídne nejsnadnější způsob ovládání hlasových aplikací a Google má v tomto ohledu stejné šance jako Amazon, ne-li větší.
Autor je redaktor portálu InfoWorld.
Zdroj: IDG News Service